Sunday, April 13, 2008

Seni Bela Diri bukan semata-mata untuk berlawan


Seni Bela Diri bukan semata-mata untuk berlawan

Antara individual yang aktif dalam kerja sosial dan kempen keselamatan kanak-kanak ini ialah Kamal Affendi Hashim, seorang penganalisis jenayah tanahair. Sebagai seorang yang pernah berkhidmat sebagai pegawai polis, beliau banyak menulis dan dijemput memberi pandangan mengenai keselamatan kanak-kanak.

Saya tertarik dengan beberapa pandangan dan tunjuk-ajar beliau mengenai teknik-teknik mempertahankan diri dan melepaskan diri dari penjenayah yang disiarkan oleh beberapa media masa.

Sebagai tambahan kepada apa yang telah diketengahkan oleh Kamal Affendi, saya ingin memperjelaskan juga Seni Bela Diri bukanlah dipelajari semata-mata untuk berlawan terutama dengan penjenayah yang sudah tentu lebih bersedia dari segi fizikal dan sabagainya.

Penjenayah juga mudah bertindak agresif apabila terasa diri mereka terancam walaupun mangsa hanyalah seorang kanak-kanak kecil. Malah tangisan ataupun tingkah-laku yang tidak disenangi oleh penjenayah berupaya mengalakkan penjenayah ini mengambil tindakan yang mungkin melampau batas seperti mencederakan malah mungkin membunuh mangsa.

Seni Bela Diri hendaklak dipelajari dengan matlamat menanam jati diri, membina rasa keyakinan diri sendiri dan bersosial dengan rakan yang lain. Malah Seni Bela Diri boleh dianggap sebagai salah satu rekreasi beriadah.

Matlamat ini perlu disemai dan sentiasa diingatkan kepada semua pelajar-pelajar Seni Bela Diri. Sebarang salah-anggapan mengenai Seni Bela Diri seperti satu ilmu atau pengetahuan yang semata-mata hendak berlawan boleh mendorong pelajar-pelajar ini bertindak di luar keupayaan mereka apabila berhadapan dengan situasi luar dugaan seperti pergaduhan ataupun semasa berhadapan dengan penjenayah.

Langkah yang terbaik kepada semua kanak-kanak walaupun mereka belajar atau tidak belajar Seni Bela Diri ini ialah sentiasa menjauhi kawasan jenayah dan bertindak menyelamatkan diri dengan cara menjauhi diri mereka jika bertembung dengan orang tidak dikenali yang disyaki sebagai jenayah.
lukmanw@uum.edu.my
htpp://oshthejourney.blogspot.com/

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.