Friday, April 11, 2008

Ujian kebocoran untuk cerek elektrik?


Ujian kebocoran untuk cerek elektrik?

Cerek keluli yang “menjerang” air di atas dapur minyak tanah itu mula berasap. Tidak lama selepas itu wisel mula berbunyi nyaring. Kemudiannya emak mematikan api dapur minyak tanah. (Ketika itu di kampong nenek saya masih menggunakan dapur kayu)

Tiba-tiba kerinduan bunyi wisel itu terbangkit di ingatan saya.

Wisel yang diaktifkan oleh wap air itu adalah satu penggera yang terbaik ketika itu. Terima kasih kepada teknologi yang memungkinkan dapur minyak tanah digantikan dengan gas cecair. Kemudiannya teknologi dipertingkatkan dengan cerek air berkuasa elektrik yang membolehkannya mempunyai penggera mematikan kuasa elektrik apabila air sudah mendidih.

Setiap kali saya membeli cerek elektrik saya pastikan ianya mempunyai beberapa penggera tambahan seperti lampu di suis yang menunjukkan ianya sedang beroperasi. Dan juga tingkap sesalur sisi lutsinar yang memudahkan aras air dikenalpasti.

Kebiasaannya saya hanya meminta penjual di mana cerek elektrik dibeli itu menguji sama ada bekalan elekrik berfungsi. Ujian yang mudah dengan menyambungkan soket cerek elektrik dan melihat sama ada suis operasinya menyala atau tidak.

Minggu lepas saya membeli sebuah cerek elektrik dari sebuah hyper-market berdekatan dengan rumah saya di Taiping. Setelah diuji sama ada bekalan elektriknya berfungsi atau tidak, saya membuat bayaran.

Saya hanya menyedari ada yang tidak kena pada cerek elektrik apabila terdapat lelehan air setiap kali saya atau isteri saya menggunakannya. Risau juga melihatkan lelehan ai di bahagian tapak perumah cerek elektrik tersebut.

Dengan membuat pemerhatian teliti, saya dapati lelehan air itu keluar dari bahagian bawah tingkap sesalur sisi lutsinar. Bahagian bawah salur itu diketatkan dengan bahan yang diperbuat dari getah.

Pagi tadi saya membawa cerek elektrik itu untuk ditukar semula di hyper-market yang saya beli.

Penjual di situ memaklumkan saya boleh membuat ujian kebocoran jika membeli cerek elektrik.

Inilah kali pertama saya mendengar ujian kebocoran boleh terhadap cerek elektrik sebelum pembelian dibuat.

Dan ini menjadi ingatan keselamatan kepada saya dan saya harap anda juga membuat ujian kebocoran jika membeli cerek elektrik di masa akan datang.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: