Thursday, April 17, 2008

Kualiti Teras Kejayaan

Kualiti Teras Kejayaan

Pagi tadi saya bersama-sama warga UUM yang lain menyanyikan Lagu Kualiti UUM sempenan pelancaran Hari Kualiti. Tetapi kali ini bukan di dalam dewan, kami menyanyikannya di padang stadium dengan berpakaian sukan.

Selepas nyanyian kami bersama-sama senam-robik. Satu acara yang sepatutnya kerap diadakan demi kesihatan untuk mereka yang sibuk dengan tugas harian

Berikut adalah siratan saya mengenai lagu kualiti ini pada tahun lepas.

Siratan asal 27-Jun-2007,
http://thejourney.weblog.uum.edu.mu/


Pagi tadi adalah kali pertama saya menyanyikan lagu kualiti ini bersama-sama rakan-rakan sekerja yang lain di Dewan Mu’adzam Shah, UUM sempena Hari Kualiti & Majlis Penganugerahan UUM.

Saya tidak pasti sama ada lagu kualiti ini adalah lagu khas UUM ataupun sememangnya lagu kualiti kebangsaan(?). Saya pernah terlibat mengubah lagu kualiti semasa bekerja di Silverstone Berhad, sebuah kilang pembuatan tayar di Perak pada 10 tahun yang lalu. Saya tidak pernah belajar secara formal dalam muzik dan tidak boleh menyanyi pun tetapi mempunyai minat mendalam terhadap puisi, pantun dan sajak.

Kualiti Teras Kejayaan

Apa saja yang susah
Akan menjadi mudah
Sekiranya semua...
Bersatu berusaha...

Kualiti teras kejayaan
Bertambah keuntungan
Kerja seikhlas hati
Sempurna pekerjaan

Kita bantu-membantu
Bertukar-tukar fikiran
Bersatu kita maju
Ke arah kemakmuran

Kita tegur-menegur
Kerana kebaikan
Berusaha dengan jujur
Mencapai kejayaan

Lagu empat rangkap ini begitu merdu dialunkan oleh kumpulan koir yang membuat persembahan. Senikatanya lengkap, susunannya menarik dan jelas maksudnya. Tahniah kepada pengubal lagu ini.

Sekiranya bersesuaian, saya ingin mencadangkan agar ditambah serangkap lagi, mungkin boleh dibaiki lagi rangkap ini. Rangkap ini berkaitan dengan keselamatan, kesihatan dan persekitaran (safety, health and environment)

Keselamatan, kesihatan tetap utama
Persekitaran tidak dilupa
Insan dan alam mesti bersama
Agar sihat sejahtera walau berusia

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/


No comments: