Monday, April 28, 2008

Cuci buah dengan bersih

Cuci buah dengan bersih

Antara siratan-siratan terawal dalam blog OSH lama saya (
http://thejourney.weblog.uum.edu.my/), ialah saranan saya agar kerap mencuci tangan terutama selepas keluar tandas dan sebelum menjamah makanan. Ini termasuklah sebelum merokok kepada mereka yang merokok.

Selain dari itu saya juga sering menyarankan agar memahirkan diri belajar mengupas kulit buah-buah seperti rambutan, langsat, laici dan longan (dari Thai terutamanya) mengunakan jari. Elakkan mengupas menggunakan mulut atau gigi.

Antara pendedahan media masa sebelum ini ialah penggunaan bahan kimia Formaldehyde yang disembur ke kulit buah-buahan import ini untuk mengekalkan kesegarannya. Antara lain penggunaan Formaldehyde ini ialah untuk mengekalkan keadaan tubuh mayat di bilik simpanan mayat.

Oleh itu jangan sekali-sekali menunjukan cara mengupas kulit buah-buahan ini dengan menggunakan gigi dan mulut anda kepada kanak-kanak. Mereka akan mudah mengikuti amalan tidak sihat ini. Ajar mereka cara menggunakan jari. Jika perlu gunakan pisau. Pilih pisau khas untuk mengupas kulit buah-buahan.

Saya baru sahaja menerima satu email dari seorang rakan mengenai syoran membasuh buah-buahan dengan menggunakan larutan air garam. Berikut adalah gambar-gambar yang disertakan di dalam emailnya.

Sumber rujukan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde#Occupational_Health_and_Safety

lukmanw@uum.edu.my








No comments: