Tuesday, April 8, 2008

Khabar angin yang sering dikhabarkan


Khabar angin yang sering dikhabarkan

Saya cuba tidak mempercayainya tetapi khabar yang sering dikhabarkan seolah-olah mendesak sesiapa yang mendengarnya untuk mempercayainya.

Bermula seawal usia saya belum menjangkau belasan tahun, saya dikhabarkan bahwa Cendol Bismillah yang amat terkenal di Taiping semenjak 70an lagi mengunakan beberapa kaedah untuk mengelakkannya ianya cepat basi dan lebih lazat untuk dinikmati.

Kononnya untuk mengelakkan cepat basi, penjual cendol ini memasukkan cacing tanah hidup yang dibungkus dalam kain puteh ke dalam bekas cendol. Manakala untuk melazatkannya sehingga menjadi seolah ketagihan dengan merendamkan seluar dalam pemiliknya ke dalam bekas cendol tersebut.

Semasa saya bersekolah asrama di Ipoh, saya dikhabar bahawa penjual sate yang terkenal di Medan Kid Ipoh itu memasukkan ganja di dalam ramuan kuahnya.

Kemudian dikhabarkan pula penjual-penjual laksa di Kuala Kedah menggunakan kertas tisu tandas untuk memekatkan kuah laksa.

Terbaru dikhabarkan penjual pisang goreng memasukkan botol plastik dalam minyak panas untuk menjadikan pisang goreng itu ranggup.

Ingin saya nyatakan di sini, usah percayakan khabar-khabar angin. Saya pasti pengusaha-pengusaha makanan ini tidak akan tergamak mempermainkan keselamatan pelanggan dan kesihatan makanan yang disediakan oleh mereka.

Secara kebetulan salah seorang generasi Anshari iaitu pengusaha Cendol Bismillah itu adalah rakan sebaya saya. Manakala pengusaha sate yang terkenal di Medan Kid itu pula menjadi rakan ”superbike” saya setelah meningkat dewasa. Salah seorang kenalan kepada ipar saya adalah penguasa laksa yang terkenal di Kuala Kedah itu. Akhir sekali salah seorang saudara saya di Batu Kurau pula adalah pembuat tepung khas yang boleh meranggupkan pisang yang digoreng.

Dari mereka ini saya disahkan bahawa itu hanyalah khabar-khabar angin terutama dari saingan yang mencemburui mereka.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Keterangan gambar;
1. Restoran Bismillah yang terkenal semenjak zaman askar British lagi.
2. Gerai Cendol Anshari, Generasi ketiga Cendol Restoran Bismillah
3. Gerai Cendol Bismillah, juga keturunan kepafa Cendol Restoran Bismillah

No comments: