Tuesday, November 18, 2014

WESH in Mosque (Welfare, environment, safety & health in Mosque)









WESH in Mosque (Welfare, environment, safety & health in Mosque)
Tadi saya berhenti solat Asar di Taman Selasih Kulim. Masjid Taman Selasih ini memang terkenal dengan aktiviti imarahkan masjid. Walaupun begitu, semasa 2 tahun lebih saya bekerja di Kulim (Celestica), tidak pernah sekalipun menjejakkan kaki ke masjid ini sedangkan Pasar Malamnya kerap saya kunjungi.

Saya tertarik dengan ram (pelantar) untuk laluan OKU berkerusi roda dari tempat wuduk hingga ke ruang solat. Satu usaha murni untuk kemudahan OKU beribadat. Lebih tambah-nilai lagi jika ruang parking bersebelahan tempat wuduk ini dikhaskan untuk golongan OKU. Mungkin bersebelahan parking penceramah/ustaz.
Bagaimanapun sebagai penambahbaikan (rooms for improvement), sudut ram itu terlalu besar. Sudut yang disyorkan adalah ratio 1:12 sahaja.
Ini adalah salah satu concern yang selalu sentuh jika diberi peluang sebagai penceramah berkaitan kemudahan terutama melibatkan golongan OKU, orang tua dan kanak-kanak.
Mereka yang ingin mendapatkan presentation paper saya bertajuk - SAFETY ASPECTS OF DISABLED IN THE WORKPLACE semasa di Injury, Illness and Return to Work Conference 2011, boleh pm saya.

No comments: