Saturday, November 29, 2014

Above Ground 500 Gallons Diesel Skid Tank and Dyke


No regret ! - itulah boleh saya katakan apabila bekerja di Kilang Simen di Ipoh selama 2 tahun (2006-2007). Saya menganggap di Kilang Simen ini sebagai "universiti alam sekitar" pada saya, dengan DOE Perak sebagai "examiner" nya walaupun persekitarannya amat mencabar. Banyak yang saya pelajari di sini. Lebih membanggakan lagi apabila hampir tiada saman yang dikeluarkan oleh DOE semasa tempoh perkhidmatan saya di sini jika dibandingkan sebelum dan selepas tempoh perkhidmatan saya itu.
Apabila hari ini seorang Construction Manager yang terlibat dengan mega-project di KL menghubungi saya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai skid tank dan dyke, semuanya masih lagi dalam ingatan terutama saya terlibat dalam satu modification dyke (atas arahan DOE) untuk "mengubah" ketinggian dinding dyke dari 5' ke 4'. Lebih mencabar lagi apabila keluasan dyke tersebut sudah maksimum (tidak boleh diluaskan lagi untuk mencapai isipadu 110%) kerana bersempadankan sungai dan jalan keretapi.
Saya berharap pelajar dan peserta kursus saya dalam topic environment control engineering masih ingat solution untuk real case study ini.

No comments: