Monday, November 17, 2014

Persimpangan berisiko Caltex Kamunting Jaya





Persimpangan berisiko Caltex Kamunting Jaya
Minta pihak berkuasa ke atas Persimpangan berisiko Caltex Kamunting Jaya ini membuat kajian dan mencari penyelesaian terbaik di sini.
Sudah kerap berlaku kemalangan dan kejadian nyaris hampir (near miss) di persimpangan ini termasuklah ke atas anak saya sendiri.
Terdapat lima persimpangan di sini. Empat simpang dikawal dengan lampu isyarat dan satu simpang (dari rumah kedai kamunting Jaya) tanpa lampu isyarat.
Inilah adalah pemerhatian saya yang setiap hari melalui persimpangan ini lebih dari sekali.
Senario 1. Ada kenderaan (kereta dan motor) dari arah jejantas yang membuat belokan ke kiri dan terus ambil kiri menghala ke rumah kedai walaupun lampu isyarat masih merah, tanpa menghiraukan kenderaan yang datang dari Kamunting Jaya / Ekspo.
Senario 2. Lori terutama Lori Membawa Silinder Gas membelok dari persimpangan rumah kedai ini ke arah (membuat u-turn) ke arah jejantas. Kenderaan besar dan membuat muatan berisiko ini tidak sesuai membelok / membuat u-turn di sini.
Senario 3. Juga Lori Membawa Silinder Gas dari arah KFC membelok ke kanan dan terus ambik kiri menghala ke rumah kedai. Kenderaan besar dan membuat muatan berisiko ini tidak sesuai membelok di sini.
Cadangan saya ialah persimpangan dari rumah kedai itu ditutup. Bagaimanapun harap pihak berkuasa ke atas persimpangan ini membuat pemerhatian dan kajian terlebih dahulu untuk mendapatkan penyelesaian terbaik.
lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot,com/

No comments: