Tuesday, April 21, 2009

Amaran bergambar yang berkesan








Amaran bergambar yang berkesan

Kotak-kotak rokok sekarang mula mempamerkan gambar-gambar kesan risiko sebagai penghisap rokok. Sebenarnya amalan sebegini telah lama dipratikkan di luar Negara mengikut Peraturan EU. Kotak rokok di Malaysia mempamerkan antaranya ialah;

Rokok penyebab keguguran,
Rokok penyebab penyakit gangren,
Rokok penyebab kelahiran bayi pra-matang, dan
Rokok penyebab kanser mulut.

Sebenarmya rokok tidaklah menyebabkan penyakit-penyakit ini. Hanya pembuatan menghisap rokok dan mereka yang turut menghidu asap rokok yang berisiko untuk mendapat penyakit-penyakit yang dinyatakan.

Jika rokok dianggap penyebab atau ”bahan merbahaya” menyebabkan penyakit-penyakit yang dinyatakan, mengapa penjualannya masih dibolehkan.

Seketika dulu saya pernah ternampak beberapa billboard dan juga iklan di media masa yang mengatakan salah satu penyebab kepada penyakit mati pucuk juga berpunca dari menghisap rokok.

Mengapa amaran ’Merokok boleh mati pucuk” tiada pada kotak rokok?

Saya rasa ramai orang terutama lelaki tidak begitu ”takut” kepada penyakit-penyakit yang dinyatakan di atas terutama kepada keguguran dan kelahiran bayi pra-matang yang lebih kepada perempuan. Tetapi apabila dikaitkan dengan ”mati pucuk” ramai yang berfikir sepuluh, dua puluh kali.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/








No comments: