Tuesday, June 16, 2009

Pemutar Nat Bersaiz 14 mm

Pemutar Nat Bersaiz 14 mm

Kebelakangan ini trend berbasikal MTB mula mendapat perhatian. Di mana-mana saja ada kumpulan MTB ini dengan kayuhan suka-suka ataupun pertandingan. Geng Taiping dan Kulim sudah mula calling-calling. Geng UUM pula bulan depan ada pertandingan. Pak Adib ada menjemput ada menjemput saya menyertai kumpulannya termasuk kayuhan malam di Putrajaya kalau saya ada di KL.

Semasa saya giat (mungkin boleh dikatakan “gila”) berbasikal pertengahan 90an dahulu, saya akan beberapa peralatan khas dan alat ganti yang boleh dibawa sama ada dalam beg galas, beg pinggang atau beg kecil di bawah tempat duduk basikal MTB saya. Antaranya ialah spare tube, crowbar, set rantai, dan peralatan asas.

Ada satu peralatan khas yang direka-semula dengan kegunaan khusus.

Kelmarin semasa berkayuh dengan anak saya di kawasan perumahan berdekatan, pengayuhnya jatuh. Kebetulan beg khas yang memuatkan peralatan khas dan alat ganti tidak dibawa. Mujurlah jaraknya sekitar 5 km sahaja dari rumah kami.

Peralatan khas yang direka-semula itu ialah Pemutar Nat Bersaiz 14 mm. Semasa saya giat berbasikal dahulu (paling jauh KL ke Melaka dan Taiping ke Ipoh), adalah menjadi kebiasaan ada sahaja ahli dalam kumpulan berbasikal kami yang terjatuh pengayuhnya. Kerana nat bersaiz 14 mm terletak dalam ”housing”nya, perengkuh (spanner) biasa tidak dapat memutarkan (mengetatkannya).

Jadi saya mendapatkan satu pemutar nat dan memotongnya untuk lebih pendek serta menyambungnya dengan satu hendal. Pemutar nat yang kecil ini senang dibawa dalam beg kecil.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

1. Pengayuh (pedal) ini memang mudah longgar.

2. Gunakan skru berbaji untuk keluarkan getah penutup.

3. Di dalamnya terdapat nat yang telah longgar dari housing-nya.

4. Ini Pemutar Nat saiz 14 mm.

5. Masukkan nat ke dalam pemutar nat ini.

6. Kenakan pada housing pengayuh.

7. Putarkan mengikut jam.

8. Kenakan semula getah penutup.

9. Ketatkan dengan ketukan perlahan pemegang skru.

1 comment:

Unknown said...

Maaf bertanya tuan,semua nat pedal bsikal saiz 14mm ke atau berbeza beza?