Monday, June 22, 2009

Hospital bukan untuk kanak-kanak melawat!




Hospital bukan untuk kanak-kanak melawat!

Bukan sahaja kerana H1N1, hospital bukanlah tempat yang sesuai untuk dilawati oleh kanak-kanak.

Disertakan kembali posting mengenai tajuk yang sama dari blog lama saya;

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/


Zoo dan Hospital bukan untuk kanak-kanak
http://thejourney.weblog.uum.edu.my/ 24-Julai 2007

Kita dikejutkan dua berita berkaitan dengan haiwan. Terbaru seorang kanak-kanak dicakar oleh seekor harimau di Zoo Negara dan sehari sebelumnya seekor kuda mengigit seorang kanak-kanak di Tapak Pesta Sungai Nibung, Pulau Pinang.

Pada saya zoo dan juga hospital bukanlah tempat yang sesuai untuk kanak-kanak terutama masih bersekolah rendah untuk dilawat.

Mengapa saya berpandangan sempit sebegitu atau mungkin ada yang menganggapnya kolot?

Apakah tujuan kita untuk ke zoo? Melihat binatang yang dikurung? Memberi kesedaran (?) kepada kanak-kanak tentang haiwan dan sifatnya? Atau untuk mengirat silaturahim dengan haiwan-haiwan ini?

Jika sekadar untuk melihat, kita boleh merujuknya di mana-mana seperti tv (siaran Astro berlambak-lambak!), majalah dan sebagainya. Malah sifat haiwan ini lebih ketara seperti ganas dan agresif di dalam tv (secara rakaman tersembunyi) jika dibandingkan dengan sifat mereka yang “bermalas-malasan” di dalam kandang zoo. Mungkin disebabkan itu ramai kanak-kanak terpedaya dan tertipu dengan aksi haiwan-haiwan ini yang “bermalas-malasan” di dalam kandang zoo.

Hospital juga bukan tempat untuk kanak-kanak yang sihat. Faktor persekitarannya walaupun dibersihkan sebaik mungkin masih terdedah kepada risiko rebakan bakteria, penyakit dan sebagainya. Hubungan terus dengan pesakit dengan pelawat seperti bersalam atau bercium akan memudahkan lagi perpindahan bakteria dan sebagainya ini.

Anda sebagai ibubapa (atau bakal ibubapa) perlu memahami persekitaran berisiko ini. Akta Kanak-kanak mempunyai peruntukkan untuk mendakwa ibubapa yang didapati bersalah membahayakan persekitaran anak mereka. Peruntukkan ini hampir sama dengan tanggungjawab majikan terhadap pekerja-pekerja.

Apa yang penting; tanamkan kesedaran OSH kepada anak-anak anda pada usia muda mereka. Kelak mereka akan mempunyai tahap kesedaran OSH yang tinggi dan memahami apakah yang dimaksudkan dengan persekitaran yang berisiko sewaktu usia mereka cukup matang untuk berada di zoo ataupun di hospital.

Jika anda masih ingin juga membawa mereka ke zoo atau hospital di usia mereka yang masih mentah, silakan tapi pastikan anda mengambil langkah
-langkah keselamatan yang lebih tinggi.

No comments: