Tuesday, June 16, 2009

Bersedia untuk keadaan kecemasan.

Berita Harian 8-Jun-2009

Kakitangan jambatan Pulau Pinang bahagian peronda mengutip paku dengan menggunakan magnet yang dipercayai ditabur oleh individu yang tidak bertanggungjawab. Paku sepanjang dua dan tiga inci ditabur di lorong motosikal sebelum plaza tol menuju ke pulau. Dipercayai ada individu yang mengambil kesempatan mencari keuntungan yang berlipat kali ganda apabila tayar motosikal mereka bocor. Keprihatinan kakitangan Jambatan Pulau Pinang amat dihargai kerana berusaha mengurangkan kejadian tayar bocor diatas Jambatan Pulau Pinang berterusan.

Bersedia untuk keadaan kecemasan.

Terbentang satu garis masa yang menyempadani OSH dan ERM. Dalam OSH kita sedaya-upaya mencegah sebarang hazad dan mengawal risiko (dengan hirarki menghapus, menganti, menjauhi atau membendung, pengawalan kejuruteraan, pengawalan pentadbiran dan peralatan perlindungan diri), manakala dalam ERM kita bersedia untuk menerima hazad dan risiko (kemungkinan besar tidak dapat mengelakkannya) dengan mengawalnya secara membendung, mengurangkan dan membendung kerosakan, memastikan operasi semasa berterusan (BCP) dan mengembalikan kepada keadaan normal (BRP).

Sepanjang dua tahun 1996 dan 1997 saya berulang-alik dengan motosikal di hujung minggu sekurang-kurang sekali atau dua kali sebulan menghadiri kelas PPJJ di USM Glugor, kemudiannya bersambung tiga tahun di USM Tronoh sebelum bersambung lagi tiga tahun di Transkrian. Bezanya di Tronoh dan Transkrian saya lebih kerap menggunakan kereta (atas nasihat isteri!).

Alhamdulillah, sepanjang tahun 1996 dan 1997 saya tidak pernah mengalami kejadiaan di mana tayar motosikal saya pancit. Mungkin saya sentiasa memeriksa keadaan permukaan dan celah-celah bunga tayar sehari sebelum memulakan perjalanan. Bagaimanapun saya sentiasa lengkap dengan spare tube, crow bars, foot pump dan peralatan asas.

Dalam dua tahun itu peralatan yang saya bawa itu telah dapat membantu lima penunggang motosikal lain di mana tayar motosikal mereka pancit di atas lebuhraya. Saya tidak mengenakan sebarang upah perkhidmatan tetapi saya meminta mereka menukarnya sendiri spare tube yang saya dengan tunjuk-ajar saya. Manakala spare tube hendaklah diganti dengan baru jika kebetulan mereka menuju ke destinasi yang sama dengan saya atau mengantikannya dengan harga yang tak sampai RM 10.00.

Kadang-kadang angin bukan sahaja keluar dari tayar yang pancit. Ianya boleh meresap melalui spring injap tiub. Spring injap ini boleh diketatkan dengan penutup tiub khas yang mempunyai bilah pemutar ataupun pemutar khas yang boleh dibeli di kedai tayar. Selepas diketatkan ianya hendak diuji. Caranya mudah sehaja. Dengan menggunakan air liur anda, sapu di hujung salur injap tersebut. Sekiranya ada angin yang masih menyerap keluar akan ternampak gelembung udara.









Selain dari mengalami masalah tayar pancit, kerosakan lain yang biasa kepada motosikal ialah kehabisan bahan-bakar petrol (atau kebocoran), rantai putus, kabel pendikit bahan-bakar ataupun yang paling serius kegagalan injin.

Untuk masalah kehabisan bahan-bakar petrol akibat kecuaian sendiri adalah suatu risiko yang paling cuai. Untuk menutup lubang kebocoran tangki (jika kecil), boleh digunakan sabun buku dan jika terdesak boleh menggunakan tanah basah (atau selut!).

Sekiranya latarbelakang anda dari kejuruteraan mekanikal, kejadian rantai putus dan kabel pendikit bahan-bahan putus tidak akan terjadi jika kedua-dua peralatan itu disenggarakan secara berkala dan sentiasa diperiksa. Rantai (jenis penyambung dan bukannya O-ring) dan kabel tidak akan putus tanpa menunjukkan sebarang tanda-tanda kelemahan atau kegagalan. Rantai dan juga kabel yang kering kemerahan, rantai yang sudah panjang (dari spesifikasi asal), pin penyambung rantai yang tidak pernah berganti bertahun, kabel yng sudah terurai satu atau dua wayar adalah tanda-tanda ianya telah lama dan akan gagal (putus) pada bila-bila masa.

Semasa saya mula-mula “belajar” menaiki motosikal dan “berlumba” pada pertengahan 80an, saya diajar semua ini. Sentiasa meminyakkan atau menyembur (dengan minyak yang sesuai) kepada rantai motosikal. Kabel pendikit bahan bakar pula diperiksa dengan kerap. Begitu juga klip (pin penyambung) rantai yang perlu ditukar sekerap mungkin terutama sekiranya motosikal itu dipandu harian dengan jarak kilometer yang tinggi. Untuk motosikal kecil, klip rantai ini hanya berharga beberapa ringgit sahaja.




(Semasa saya menggunakan superbike dengan tubeless tyre dahulu, saya membawa set membaiki tayar tubeless dan foot pump atau kadang-kadang saya bawa tin aerosol yang mengandungi bahan kimia yang boleh menutup lubang kebocoran ini dari dalam tayar dengan menyemburnya melalui injap tayar.)

Berbeza dengan skuter yang tidak menggunakan rantai pemacu dan tubeless tyre, masalah rantai putus dan tayar pancit bukan masalah kepada pemiliknya. Tetapi jika tubeless tyre ini pancit dengan lubang yang besar, anginnya akan keluar dan menjadi kepayahan yang amat sangat kalau hendak menolak skuter .

Mungkin disebabkan itu Vespa adalah kenderaan dua roda yang terbaik untuk perjalanan kerana turut tersedia spare tyre.

Selain dari peralatan yang disebutkan di atas, semasa saya kerap bermotosikal menjelajah di hujung minggu dahulu, saya sentiasa membawa tali sepanjang 10 kaki. Dengan tali ini saya pernah “menarik” beberapa buah motosikal yang rosak di tengah jalan. Antaranya ialah motosikal Honda Raider kepunyaan seorang anggota Polis Hutan Hulu Kinta. Saya menariknya dari sebelum memasuki Terowong Menora di Ipoh hingga ke depan Pintu Utama Kem Hulu Kinta!

Ada beberapa panduan jika hendak “menarik” motosikal ini. Antaranya ialah tali hendaklah cuma diikat ke motosikal penarik di hadapan. Tali tidak boleh diikat ke motosikal yang hendak di tarik di belakang. Penunggang belakang hendaklah memegang hujung tali. Seeloknya hujung tali disimpul ke ranting kayu supaya boleh digenggam.

Ini untuk mengelakkan kemalangan jika motosikal penarik terbabas yang sudah tentu akan membabaskan juga motosikal yang ditarik.

Ada juga yang mahir ”menolak” motosikal dengan menggunakan kaki yang ditonjolkan kepada pemijak motosikal yang hendak ditolak. Mekanik superbike di Taiping (Ah Piau) adalah salah seorang yang mahir dengan cara ”menolak” ini. Dia yang berbadan kecil pernan menolak sebuah Kawasaki Zephyr kepunyaan Manager AMDB yang berbadan amat besar dari Gurun hingga ke Kamunting! Bagaimanapun cara ini amat sukar dilakukan terutama di kawasan yang sesak dengan lalu-lintas.

Apapun kepada semua penunggang-penunggang motosikal di luar sana. Sentiasalah bersedia untuk menghadapi sebarang kejadian yang tidak diingini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Nota;

Terima kasih dan syabas kepada kakitangan Jambatan Pulau Pinang yang perihatin dengan masalah taburan paku-paku ini.

Saya juga ingin mencadangkan agar “pembaiki-pembaiki tayar pancit jalanan” di atas jambatan dan di lebuhraya ini “dileseni” atau dipantau oleh pihak berkuasa Jambatan Pulau Pinang/Plus terutama kos perkhidmatan dan harga alat ganti yang dikenakan agar berpatutan dan tidak mencekik darah pengguna-pengguna.


No comments: