Friday, June 26, 2009

PLUS tidak peka (atau PLUS memang pekak!)

Penunjuk arah selepas keluar susur dari jambatan

Penunjuk arah hampir kepada laluan jejantas yang masih belum dibuka

PLUS tidak peka (atau PLUS memang pekak!)

Hari ini adalah hari terakhir saya menghadiri Kursus Pengurusan Trafik di Hotel Sunway, Seberang Prai, Pulau Pinang. Banyak pengetahuan baru yang saya pelajari dalam kursus ini. Rakan-rakan sekursus yang kebanyakannya berkerja di bidang pembinaan jalan raya dan bangunan turut berkongsi pengalaman masing-masing.

Semasa berkursus, kami peserta-peserta didedahkan tentang sistem pengurusan dan perancangan serta pengendalian trafik semasa pembinaan. Ini meliputi semua jenis jalan raya dan laluan di Malaysia termasuklah lebuhraya. Antara topik yang penting ialah penggunaan papan tanda yang betul dan bersesuaian serta tidak mengelirukan pengguna jalan raya.

Saya menyuarakan pemerhatian saya terhadap papan tanda PLUS yang mengelirukan di dalam posting sebelum ini. Rupa-rupanya hampir kesemua peserta-peserta kursus yang kebanyakannya bekerja di sekitar Seberang Prai berkongsi pemerhatian yang sama dengan saya. Ada di antaranya pernah memaklumkan permerhatian ini kepada pihak PLUS. Malah pengajar kursus sendiri berkongsi pemerhatian yang sama dengan kami.

Ulang-alik harian saya dari Taiping ke Seberang Prai semenjak Selasa lalu mendapati penunjuk arah ke Kawasan Perusahaan Perai 2, 3, & 4 ini masih terbentang walaupun laluan jejantas tersebut masih belum dibuka. Malah di laluan bersebelahan penunjuk arah ke Jambatan (melalui laluan baru) telah terbentang walaupun laluan tersebut masih belum terbuka. Mujurlah penunjuk selepasnya yang terletak betul-betul di laluan ini ditutup dengan plastik sampah berwarna hitam.

Mengapa PLUS tidak peka dengan penunjuk arah yang mengelirukan ini? Ataupun sememangnya PLUS ini pekak!

Seorang rakan sekursus membayangkan kemungkinan PLUS atau kontraktor pembekal penunjuk arah ini cuba menjimatkan kos. Untuk memasang penunjuk arah di galang yang tinggi itu memerlukan penyewaan kenderaan yang bersesuaian (crane umpamanya). Sudah pasti sekiranya mereka memasang penunjuk arah ini dan menutupnya sehingga laluan dibuka, memerlukan pula penyewaan kenderaan yang bersesuaian untuk membuka penutup penunjuk arah ini setelah laluan tersebut dibuka kepada pengguna jalan raya tersebut.

Bagaimana pula dengan penunjuk arah ke Jambatan yang hanya ketinggiannya sekitar 6 kaki itu? Apakah alasan PLUS untuk tidak menutupnya sehingga laluan yang dibina itu dibuka kepada pengguna?

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Penunjuk arah ke Jambatan (melalui laluan baru yang masih belum dibuka)

Boleh pula penunjuk arah ini ditutup sementara laluan itu masih belum dibuka

No comments: