Monday, March 31, 2008

Fortfolio OSH, Persekitaran, Respons Kecemasan dan Pengurusan Bencana


Fortfolio OSH, Persekitaran, Respons Kecemasan dan Pengurusan Bencana

Siratan ini tidak bermotifkan politik, sekadar mengaitkan keprihatinan Kerajaan Negeri Perak dengan hal-hal keselamatan dan kesihatan pekerjaaan (OSH) serta persekitaran.

Melihatkan portfolio exco baru, tertanya juga adakah portfolio Keselamatan yang dipertanggungjawab sendiri oleh Menteri Besar Negeri Perak adalah fortfolio “Safety” ataupun “Security”. Kedua-dua ini kalau diterjemahkan masih lagi sama iaitu; keselamatan.

Kemungkinan besar juga ianya forfolio “Safety” kerana saya difahamkan Menteri Besar Negeri Perak ini bukan sahaja jurutera yang berdaftar (Ir.) malah seorang yang kompeten dengan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Negeri Perak (DOSH).

Porfolio Kesihatan dan Alam Sekitar yang disandang oleh A. Sivanesan, ADUN Sungkai sudah pasti menjurus kepada “Health” dan “Environment”.

Semoga hal-hal keselamatan, kesihatan pekerjaan, persekitaran, respons kecemasan, pengurusan bencana dan sebagainya ini menjadi keutamaan kepada semua kerajaan negeri dan juga kerajaan persekutuan.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Bernama
31-Mac-2008

Bernama petang ini melaporkan bahawa pejabat Menteri Besar Perak hari ini mengumumkan senarai portfolio 10 anggota Exco kerajaan campuran negeri yang mengangkat sumpah jawatan Sabtu lepas dan portfolio yang dipegang Menteri Besar Mohammad Nizar Jamaluddin. Menteri Besar bertanggungjawab bagi portfolio Jawatankuasa Pembangunan Ekonomi, Tanah, Hasil Bumi dan Sumber Asli, Keselamatan dan Pembangunan Luar Bandar.

Senarai portfolio bagi 10 anggota Exco yang terdiri daripada enam anggota Dewan Undangan Negeri dari DAP, tiga Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan seorang wakil PAS, mengikut kenyataan yang dikeluarkan di sini ialah seperti berikut:

1. Ngeh Koo Ham (Adun Sitiawan): Pengerusi Jawatankuasa Kewangan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Tenaga dan Air dan Hal Ehwal Bukan Islam.
2. Nga Kor Ming (Pantai Remis): Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Pengangkutan Awam.
3. A. Sivanesan (Sungkai): Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Alam Sekitar dan Sumber Manusia.
4. Seah Leong Peng (Pasir Bedamar): Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Belia dan Sukan.
5. Chen Fook Chye (Keranji): Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan dan Integrasi Nasional dan Hal Ehwal Pengguna.
6. Su Keong Siong (Pasir Pinji): Pengerusi Jawatankuasa Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Komunikasi.
7. Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang): Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Pertanian dan Perdagangan.
8. Tai Sing Ng (Kuala Sepetang): Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Industri dan Penerangan.
9.Mohd Osman Mohd Jailu (Changkat Jering): Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Pembangunan Insan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO).
10. Mohd Zainuddin Mohd Yusof (Lubuk Merbau): Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pendidikan Islam, Wanita dan Kebajikan.

No comments: