Monday, March 17, 2008

Beri Ceramah OSH kepada DOSH?


Beri Ceramah OSH kepada DOSH?
Siratan asal 7-Januari-2008,
http://thejourney.weblog.uum.edu.my/

Itulah soalan pertama di kepala saya apabila menerima surat jemputan untuk memberi ceramah kepada Jabatan Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan (DOSH) Kedah/Perlis pada 18 Disember 2007 lalu.

Mengapa perlu ceramah “OSH” kepada jabatan yang bertanggungjawab terhadap “OSH”? Ini bagaikan anak murid mengajar guru malah ramai kakitangan DOSH di sini menjadi kenalan rapat saya setelah hampir dua tahun bekerja di Kulim. Termasuk seorang pegawainya adalah rakan sekuliah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal di USM dahulu. Malah beliau juga adalah rakan sebilik saya di tahun akhir.

Rupa-rupanya surat jemputan tersebut adalah untuk sesi ceramah kualiti kerja bersempena Sambutan Hari Kualiti

Saya memilih tajuk “KUALITI KERJA DAN PELANGGAN” dalam konteks jabatan JKKP Negeri (dari perspektif pengamal OSH).

Sebagai pengamal OSH, di samping topik utama kualiti, saya juga menyentuh Maqasid Al-Shariyyah iaitu satu usulan yang lebih awal dari Teori Maslow (1908-1970). Kalau Maslow meletakkan “safety” di tahap kedua penting, usulan Maqasid Al-Shariyyah meletak “safety” di tahap pertama (Al-Daruriyyat), hanya agama melebihinya. Kita sering bangga Barat mementingkan “safety” tetapi masih di tahap kedua di belakang “survival” tanpa menyedari Islam itu menuntutnya sebagai keperluan asas. Rujuk nota kaki untuk keterangan lanjut.

Terasa bangga juga apabila kedatangan saya dialu-alukan dan kepulangan saya dihantar hingga ke pintu lif. Ceramah selama satu jam bersambungan pula hampir satu jam lagi sesi soal jawab dan diikuti perbincangan tidak rasmi.

Bahan persembahan saya “MS Power Point Slide Presentation” saya juga turut dipinta. Bagi saya ianya tidak menjadi permasalahan. Saya hanya menyampaikan ilmu dan ilmu itu sebenarnya milik Yang Maha Esa.

Begitu juga kepada pembaca-pembaca blog ini yang ingin berkongsi “MS Power Point Slide Presentation”, boleh menghubungi saya secara email;
lukmanw@uum.edu.my untuk mendapatkannya.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/


Nota kaki.

Al-Daruriyyat
• Keperluan Asas (Essential Needs)
• Menjaga agama, nyawa, akal, keturunan, harta
Al-Hajiyyat
• Pelengkap (Complimentary Needs)
• Melebihi keperluan asas
Al-Thasiniyyat
• Keperluan Mewah (Embellishment Needs)
• Melebihi keperluan pelengkap

No comments: