Tuesday, March 18, 2008

Apa yang ada dalam dompet anda?


Siratan asal pada 17-Februari-08,
http://thejourney.weblog.uum.edu.my/

Dalam kelas saya (Silibus Emergency Response Management, dalam program Master OSH), salah satu tugasan yang diberi kepada pelajar-pelajar ialah; nyatakan barang-barang yang mesti ada dalam dompet anda dan ulas kepentingannya.

Dalam dompet yang saya bawa setiap hari mengandungi benda-benda berikut;

1. Kad Pengenalan
2. Lesen Memandu
3. Salinan Photostat Kad Pengenalan
4. Kad Kecemasan Diri
5. Wang Kertas dan duit syiling
6. Kad Kredit dan Kad ATM Bank
7. Gambar Passport Size (saya, isteri dan anak)
8. Kunci spare Wira
9. Salinan Surat Nikah
10. Mini Kaledar

Kad Pengenalan dan Lesen Memandu adalah kemestian. Di samping itu saya selitkan juga satu salinan photostat Kad Pengenalan

Kad Kecemasan Diri yang mengandungi data perubatan seperti jenis darah dan waris yang boleh dihubungi jika berlakunya kecemasan. Rujuk siratan dalam blog saya sebelum ini untuk keterangan lanjut mengenai Kad Kecemasan Diri ini.

Sudah pasti wang ringgit dan duit syiling dengan komposisi berikut;

1. Wang Kertas (sekurang-kurangnya RM 1 x 5, RM 5 x 2, RM 10 x 2, RM 50 x 1)
2. Duit Syiling (sekurang-kurangnya 20 sen x 2, 10 sen x 2, 5 sen x 2)

Sebab itu saya memastikan dompet yang dibeli mempunyai ruang saku untuk diisi duit syiling. Dahulu saya sentiasa membawa dua, tiga syiling satu sen tetapi kini sudah tidak pratikal lagi. Saya juga tidak membawa banyak wang dalam dompet saya.

Saya hanya ada satu Kad Kredit dan beberapa Kad ATM Bank tapi saya lebih suka membawa Kad ATM Bank Maybank kerana lokasi tellernya ada di merata tempat.

Gambar passport size (saya, isteri dan anak). Saya teringat gambar adik Sharlinie yang dipaparkan di merata-rata tempat. Tertanya juga di hati saya tiadakah gambar lain selain dari gambar yang terpampang itu. Mungkin dahulu agak sukar untuk mengambil gambar tetapi dewasa amat mudah untuk mengambil gambar dan kosnya juga tidak semahal dahulu.

Saya pasti ramai yang telah menerima email yang mengandungi gambar-gambar adik Sharline yang ”telah diperbetulkan” dan ”dibayangkan” jika berambut panjang, bertudung ataupun botak. Terima kasih kepada seorang penulis blog yang mengambil usaha murni mengadakan gambar-gambar adik Sharline ini. Lupa pula saya akan alamat penulis blog ini.

Disebabkan ini saya sentiasa memastikan agar saya mempunyai gambar-gambar terbaru diri saya, isteri dan anak saya. Manakan tahu amat berguna di kemudian hari.

Kunci Spare Wira, sebenarnya saya selitkan juga kunci spare Atos isteri saya.

Saya tidak pasti sama ada salinan Surat Nikah masih relevant atau tidak pada saya sekarang ini! Tapi saya masih membawanya kerana hampir setiap hujung minggu (semenjak lebih dari 10 tahun) saya bermalam di hotel-hotel sama ada atas urusan mengajar atau mengendalikan acara motorsports. Takut juga saya ditangkap atas kesalahan berkhalwat atau lebih drastik atas kesalahan melakukan persetubuhan!

Entah mengapa saya masih memerlukan Mini Kalendar. Saya tidak mahir menggunakan kalendar di dalam telefon bimbit mahupun menggunakannya secara teknologi PDA dan sebagainya.

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: