Sunday, December 14, 2008

Lesson learned

Click here to get this copy in word file format


Lesson learned

Gambar di atas ialah CB&I USA Operation HSSE Bulletin yang saya terima daripada seorang pelajar master saya yang tidak putus-putus menghantar email-email berkaitan OSH walaupun beliau telah tamat penggajian tahun lepas. Bukan sahaja beliau menghantarnya kepada saya tetapi juga kepada ramai kenalan-kenalan yang lain.

Kisah kemalangan untuk diteladani dan disempadani ini dimasukkan ke dalam bulletin oleh syarikat CB&I USA Operation. Apa yang menarik ianya hanya dalam satu mukasurat bersaiz A4.

(Saya sering menasihatkan pelajar-pelajar saya supaya membuat sebarang hebahan hanyalah menggunakan satu mukasurat bersaiz A4 sahaja. Malah tugasan-tugasan yang saya berikanpun biasanya pelajar-pelajar hanya perlu menjawab dalam satu mukasurat bersaiz A4 sahaja. Kalau dua muka surat yang dijawab, markah akan dipotong!)

Sebenarnya buletin ini meningatkan saya kepada usaha CEO Tasek Cement di Ipoh iaitu Mr. Tan Keng Meng untuk mengurangkan kemalangan, semasa saya bekerja sebagai pengurus di sana pada tahun 2006/2007.

Beliau mewajibkan setiap jurutera atau pengurus di bahagian/seksyen yang berkemalangan mengisi borang yang dpanggil ”Lesson Learned” pada setiap kemalangan atau kejadian nyaris hampir berlaku. Borang ini hanyalah seringkas HSSE Buletin ini dan satu mukasurat bersaiz A4 sahaja. Kemudian format ”Lesson Learned” ini hendaklah diedarkan dan dipamerkan di papan-papan kenyataan tempat kerja.

Dengannya adanya ”Lesson Learned” ini, pekerja-pekerja lain malah pekerja yang terlibat kemalangan tersebut boleh mengambil iktibar meneladani cara kerja yang selamat dan mesempadani cara kerja atau keadaan kerja yang tidak selamat.

Ingat! Manusia belajar dari kesilapan. Tetapi dalam kemalangan, manusia tidak sempat belajar dari kemalangannya sendiri. Belajarlah dari kemalangan orang lain yang telah berlaku.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: