Wednesday, December 17, 2008

Kejutan elektrik – apakah persediaan anda?

Kejutan elektrik – apakah persediaan anda?

Kejutan atau kebocoran elektrik adalah kemalangan yang boleh membawa maut. Malah mereka yang ingin membantu mangsa juga seringkali teralpa dengan sifat elektrik yang boleh mengalir ke tubuh mereka yang ingin menyelamat ini jika tiada sebarang perlindungan dan persediaan peralatan bantuan.

Kejutan atau kebocoran elektrik di tempat yang berair adalah lebih berisiko jika dibandingkan di tempat kering.

Kunjungan saya di Pusat Servis Proton Edar di Auto City Juru pagi tadi memberi satu pengajaran yang berguna. Di dinding Pusat Servis ini tersangkut satu tongkat rotan dengan label ”Equipment For Short Circuit”. Penggunaan jalur berbelang kuning hitam melengkapkan lagi makluman ini.

Sekurang-kurangnya apabila berlaku kejutan dan kebocoran elektrik, pekerja-pekerja di Pusat Servis Proton Edar di Auto City Juru ini sudah bersedia dengan peralatan tongkat rotan ini. Tidaklah menerpa mencapai apa-apa benda yang mungkin bahan yang masih boleh mengalirkan arus elektrik.

Penggunaan tongkat rotan untuk menyelamat mangsa kejutan elektrik atau kebocoran elektrik adalah langkah terbaik kerana hujung yang berpenyangkut itu membolehkan mangsa memegangnya, berpaut kepadanya atau ditarik (disangkut). Begitu juga untuk menjarakkan kabel-kabel elektrik yang mengalami litar pintas, penyangkut ini dengan mudah boleh mengaitkan salah satu kabel tersebut.

Ingatlah, apabila ”berperjalanan” banyak yang boleh kita lihat dan dipelajari. Kata orang; jauh perjalanan, luas pengalaman.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: