Sunday, December 14, 2008

Katakunci ERM atau ERM Keywords

Katakunci ERM 1
Belajarlah dari kesilapan kita selama ini

Malapetaka alam akibat kecuaian manusia
Oleh Johan Jaafar, Berita Minggu 14 Disember 2008

Masa untuk bertindak, bukan mencari salah

KEJADIAN tanah runtuh di Bukit Antarabangsa Sabtu minggu lalu merupakan kejadian yang keenam sejak 11 Disember 1993 di kawasan sekitarnya. Kurang lima hari 15 tahun lalu, blok kondominium Highland Towers menyembah bumi menyebabkan 48 orang terbunuh. Kejadian terbaru ini mencatatkan kejadian ke-13 tanah runtuh yang dianggap besar di sekitar Hulu Klang. Berdasarkan rekod, tidak ada kejadian di antara 1993 dan 1999, tetapi pada setiap tahun selepas itu, kecuali 2004 dan 2007, berlaku kejadian tanah runtuh terjadi di situ.

Kita boleh menuding jari menyalahkan semua pihak kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan, pemaju, malah pembeli tempat kediaman. Perdebatan mengenai hal ini akan berterusan. Kita boleh menghentikan semua projek pembinaan lereng bukit serta-merta. Langkah sedemikian memang ada baiknya. Tetapi kita jangan lupa Lembah Klang merupakan kawasan berbukit. Sekiranya pembinaan di lereng bukit dibekukan secara pukal, tidak ada tempat lagi untuk mendirikan bangunan atau rumah kediaman di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya.

Isunya ialah tanggungjawab pihak berkuasa dan pemaju menentukan cara dan kaedah pembinaan yang betul dan selamat. Projek sedemikian harus melalui piawaian yang ketat. Semua pihak harus dilibatkan bagi memastikan kajian mendalam dibuat sebelum sebarang keputusan dibuat. Aspek keselamatan penduduk harus menjadi keutamaan. Apa gunanya menyediakan rumah kediaman yang kemudian menjadi perangkap maut bagi penghuninya? Lagi pula kawasan sedemikian tidak ada nilai hartanah langsung kemudiannya.

Malapetaka alam memang tidak dapat dielakkan. Negara maju atau mundur, kaya atau miskin tidak terkecuali. Sembilan daripada 10 malapetaka di dunia hari ini berkait dengan iklim dan perubahannya. Pada 2007, Bantuan Kemanusiaan dan Kecemasan PBB mengeluarkan rayuan untuk 15 malapetaka besar di dunia yang terbanyak dalam setahun.

Semua ini ada kaitannya dengan cara manusia mentadbir alam sekitar. Kita lupa kuasa yang lebih besar mengawal kita. Kita menggunakan kepandaian dan teknologi untuk menjadikan impian kita satu kenyataan. Kita mahu hidup selesa, tetapi kita tidak menjaga persekitaran. Kita mahu kemajuan, tetapi mengorbankan kualiti alam. Kita mahu memacakkan status simbol baru dengan membina rumah besar di kawasan yang sebenarnya tidak selamat, kita lupa mengambil kira kehebatan alam yang dijadikan Allah.

Ambil sahaja contoh tsunami yang melanda Asia pada 26 Disember 2004. Lebih 280,000 orang terbunuh dalam kejadian yang membabitkan 16 negara dan kawasan melebihi 4,800 kilometer. Hari ini, kejadian ribut taufan, puting beliung dan gempa bumi menjadi lebih dramatik ekoran TV 24 jam. Tetapi keadaan alam yang semakin ganas bukan tanpa sebabnya. Pemanasan global atau peningkatan suhu global menjadi punca utamanya.

Kita harus menonton filem dokumentari An Inconvenient Truth yang dihoskan oleh bekas Naib Presiden Amerika Syarikat, Al Gore. Filem ini menakutkan, tetapi sepatutnya menginsafkan. Hujah beliau, bumi berada pada kedudukan kritikal pada masa ini. Kadar karbon dioksida (CO2) di permukaan bumi sebenarnya pada tahap berbahaya. Menurut data beliau, sekiranya trend itu berterusan, pemanasan global akan berterusan. Hari ini pun salji di Gunung Kilimanjaro semakin menipis, glasier mulai cair dan lereng bukit tempat bermain ski semakin hilang. Keadaan hujan yang tidak menentu di negara kita juga mungkin ada kaitannya dengan peningkatan suhu bumi.

Menurut beliau, berdasarkan kajian yang dibuat ke atas suhu global sejak tahun 1860, dari 21 tahun yang direkodkan sebagai 'panas luar biasa', 20 kali berlaku dalam masa 25 tahun kebelakangan ini. Dokumentari itu juga menunjukkan bahawa peningkatan kekerapan dan intensiti ribut taufan bertambah 50 peratus sejak tahun 70-an. Kejadian puting beliung di Amerika Syarikat (AS) meningkat dua ganda sejak 2000.

Moral ceritanya ialah sekiranya pengeluaran C02 tidak dikawal, keadaan akan memburuk. Pencairan daratan air batu di Kutub Utara akan meningkatkan paras air laut. Banyak kota utama dunia akan terjejas. Berbilion-bilion manusia akan terancam. Gore juga amat kritikal terhadap Kerajaan AS kerana negara itu merupakan pengeluar gas perosak yang lebih besar dari Amerika Latin, Asia Barat, Australia, Jepun dan Asia dikumpulkan. AS seperti juga Australia enggan menandatangani Protokol Kyoto mengenai alam sekitar. Protokol ini menentukan sasaran pengurangan pengeluaran CO2 ke udara. Tanpa AS, protokol itu tidak ada banyak maknanya.

Mungkin cadangan Jagdish Bhagwati, Profesor Ekonomi Universiti Columbia AS wajar difikirkan. Beliau mahu mereka yang bertanggungjawab mencemar alam sekitar membayar usaha untuk memulihkannya. Satu dana khas perlu diwujudkan untuk tujuan itu. Kerajaan dan pembayar cukai tidak patut dibebankan dengan usaha pemulihan lagi. Apa yang disebut 'Superfund' wajar sangat dilaksanakan bagi menampung kos pemulihan yang mahal.

Dalam konteks kita, dana sedemikian akan menyedarkan semua pihak bahawa tidak ada untungnya mencemar alam sekitar. Mesejnya jelas, rakyat sudah muak dengan sikap pemilik kilang dan pemaju hartanah yang bukan sahaja menjejaskan kualiti kesihatan rakyat, tetapi kos pemulihan yang tinggi. Tidak ada gunanya menyaman kerana dendanya terlalu kecil. Syarikat harus dihukum dengan cara memasukkan wang mereka ke dalam satu dana khas sehingga mereka mengubah cara dan perbuatan mereka.

Pada waktu yang sama, pemantauan pihak berkuasa tempatan haruslah lebih cekap dan agresif. Perkara semudah memastikan longkang tidak tersumbat pun di bandar-bandar kita kadangkala menjadi masalah besar. Itu belum lagi perbuatan membuang sampah merata-rata yang menyebabkan musibah alam sekitar. Kita melancarkan kempen Cintai Sungai Kita. Tetapi sungai kita tidak pernah bersih. Sungai-sungai di mana bot-bot membawa pelancong pun selalunya penuh dengan sampah sarap.

Apa yang berlaku di Bukit Antarabangsa sebenarnya berpunca daripada kegagalan pihak berkuasa tempatan membuat pemantauan yang sepatutnya. Mereka harus berani menghalang mana-mana pihak yang ingin memajukan kawasan kalau betul kedudukan tanahnya tidak selamat.

Air merupakan elemen alam yang tidak boleh diambil mudah. Malaysia menerima hujan yang banyak. Pengaliran air menjadi bahaya besar sekiranya tidak dikawal. Malah, bagi mana-mana projek lereng bukit pengawalan saluran air menjadi begitu kritikal sekali. Tidak ada gunanya menangisi malapetaka yang berlaku. Tindakan harus bermula dari awal, bukan mencari salah apabila kejadian memakan nyawa.

Dalam konteks kita, usaha melindungi alam sekitar harus menjadi keutamaan. Sudah cukuplah hutan-hutan kita 'dibalak' dan dirosakkan. Sudah cukuplah kawasan yang dibuka untuk pertanian dan pembangunan lainnya. Kerajaan harus mempunyai keberanian politik untuk mengatakan 'Tidak' pada syarikat balak, pemaju hartanah dan pengeluar pasir yang mencacat dan membahayakan alam sekitar. Memang kuasa wang tidak dapat dielakkan. Tetapi dengarlah rayuan persatuan alam sekitar yang cemas melihat hutan dara dirosakkan. Dan tanah tanih kita menjadi mangsa akibat ketamakan. Hakisan mulai membahayakan negara kita.

Belajarlah dari kesilapan kita selama ini.


Katakunci ERM 2
Jika takut tanah runtuh, usah bina rumah di lereng bukit


Jarum Emas: Sejarah bukit elit

Oleh Adam Salleh, Harian Metro 14 Disember 2008

Itu hak peribadi dia, tetapi yang pasti Bukit Antarabangsa tidak sunyi daripada tragedi. Ada saja bencana alam berlaku di kawasan elit di pinggir ibu kota ini, yang kian menjadi pilihan selebriti.

Sekadar berkongsi info, di Kuala Lumpur, sebelum muncul Bukit Antarabangsa, ramai artis menetap di Kampung Klang Gate Baru, kemudian sebaik Taman Melawati mulai berpenghuni, artis kita tertarik membeli atau menyewa di situ. Antaranya, Datuk Ahmad Daud dan Tan Sri Jins Shamsuddin.

Sekitar 1970-an dan 1980-an Kampung Klang Gate Baru dan Taman Melawati digelar Beverly Hills. Jika tidak percaya, setiap kali lebaran tinjaulah ke Tanah Perkuburan Islam Kampung Klang Gate Baru, kita dapat melihat berduyun-duyun artis menziarahi pusara ahli keluarga mereka yang dikebumikan di situ.

Sebab musabab kediaman artis tertumpu di kedua-dua kawasan itu kerana ia berdekatan Studio Merdeka, iaitu satu-satunya studio filem di ibu kota tempat mereka mencari rezeki dulu.

Studio itu kini menjadi Kompleks Perbadanan Kemajuan Filem Nasional atau Finas. Tidak terlintas mencetuskan polimik atau mistik, tetapi saya ingin mengimbau nostalgia silam keadaan Bukit Antarabangsa dan Taman Melawati sebelum dimajukan seperti yang kita lihat sekarang.

Sejak era 1960-an, laluan jalan utama di bawah Bukit Antarabangsa itu menghala ke Ampang tidak asing bagi arwah ayah saya. Orang lama cuma tahu di Bukit Antarabangsa ada jirat Cina.

Namun usahkan orang biasa, orang filem generasi baru pun barangkali tidak tahu betapa di situlah dikebumikan jenazah pengasas Cathay Kris Film, iaitu mendiang Datuk Loke Wan Tho.

Beliau anak mendiang Loke Yew dilahirkan pada 1915 dan terkorban dalam nahas kapal terbang ketika menghadiri Festival Filem Asia di Taiwan pada 1964.

Sekitar 1962 hingga 1965, selepas meninggalkan studio Cathay Keris Film di Singapura, ayah saya menjadi pengarah filem di Studio Merdeka. Status pengarah ketika itu memang hebat, tauke studio menempatkan ayah saya di Lucky Garden, Bangsar, yang ketika itu dianggap kawasan elit oleh orang KL. Berjiran pula dengan Tun Haniff Omar, yang kemudian menjawat Ketua Polis Negara.

Kampung Klang Gate Baru ketika itu belum dibangunkan lagi, tetapi sudah dibina empangan. Kerja filem pula tidak menentu, lalu bukan sekali dua petugas di studio balik lewat pagi.

Untuk ke Bangsar dari Hulu Klang, cuma ada dua jalan iaitu melalui Kampung Klang Gate Baru menempuh Kampung Pasir, menghala ke Setapak lalu ke Jalan Tunku Abdul Rahman. Laluan lagi satu pula dari Hulu Klang menghala ke Ampang, dulu mana ada Bukit Antarabangsa, yang glamor adalah Ampang.

Petugas studio, termasuk ayah saya, jika habis penggambaran hingga lewat pagi sebenarnya lebih selamat memilih jalan ke Ampang, berbanding menempuh Setapak untuk ke Bangsar.

Sebabnya, satu ketika ayah saya bercerita, usahkan dia, malah askar pun berfikir dua tiga kali mahu melalui jalan di mana sekarang ini terletak Taman Bunga Raya menghala Kem Wardieburn.

Kawasan sekitarnya hutan tebal dan di laluan itu acapkali mereka terserempak binatang buas dan paling menakutkan ular besar melingkar di jalan raya. Trak askar pernah terbalik melanggar ular itu.

Bagi mengelak risiko itu, ramai memilih jalan lebih selamat iaitu dari Hulu Klang menempuh laluan di bawah Bukit Antarabangsa, seterusnya ke Ampang. Laluan ini tiada ular atau binatang buas, namun iman harus tebal kerana misteri di kawasan itu membuatkan bulu tengkuk mudah meremang.

Ini cerita orang lama, bukan diada-adakan. Apa yang diberitahu kepada saya, satu keganjilan setiap kali melalui sepanjang jalan Bukit Antarabangsa ke Ampang itu harumannya semerbak mewangi.

Masing-masing faham sendiri melalui jalan itu, cuma satu hal yang terjadi apabila pemandu lori studio dipanggil Pak Aziz (pak long kepada Azwan Ali) beberapa kali terserempak wanita misteri berpaut pada lorinya.

Versi ibu saya pula, seorang ayah saudara saya pegawai polis di Ampang. Jadi, selalulah ibu saya bertandang ke rumahnya dan pastinya melalui laluan hutan belantara di Bukit Antarabangsa itu.

Bila kejadian tanah runtuh terjadi di sana Sabtu lalu, ibu saya bertanyakan kolam mata air. Hairan juga, mata air disebut kolam tetapi orang lama sedia maklum di kawasan itu pada era 1960-an menjadi tumpuan lori balak untuk merendamkan berpuluh kayu balak dalam kolam besar di sana.

Mata air menjadi kolam, menarik juga cerita orang lama. Namun lebih menarik bila orang lama tertanya-tanya ke mana perginya kolam mata air yang merendamkan berpuluh kayu balak di situ?

Buat mangsa tanah runtuh, hanya cekal dan sabar diharapkan menerima ujian Allah. Namun apa yang terjadi di Bukit Antarabangsa membuatkan saya terfikir betapa peribahasa lama eloklah diberi nafas baru.

Jika dulu, orang tua berpesan andai takut dilambung ombak, usah diri rumah di tepi pantai, kini lebih sesuai, “jika takut tanah runtuh, usah bina rumah di lereng bukit.”

No comments: