Wednesday, May 21, 2008

Kasut dan topi keselamatan bukan lagi PPE


Kasut dan topi keselamatan bukan lagi PPE

Kasut keselamatan dan topi keselamatan bukan lagi PPE (Personal Protective Equipment). Itu saranan saya kepada semua pengamal-pengamal OSH dan juga pengamal-pengamal Sumber Manusia (HR) di luar sana.

Jangan anggap kasut keselamatan dan topi keselamatan ini sebagai PPE. Tetapi anggaplah (atau re-branding-kannya) sebagai uniform atau pakaian seragam harian.

Malah kebanyakan industri terutamanya yang berisiko tinggi menjadikan dua alatan PPE ini sebagai uniform tetapi masih mengkategorikannya sebagai PPE. Kasut keselamatan dan topi keselamatan mestilah di-branding-kan sebagai uniform, sama seperti uniform lain iatu baju, seluar dan sebagainya.

Ada dua sebab saranan saya ini.

Sebab pertama, dengan menjadikan kasut keselamatan dan topi keselamatan sebagai PPE utama sudah tidak me-releven-kan lagi ”Hierachy of Risk Control”.

Klik link ini untuk penjelasan lanjut dan contoh ”Hierachy of Risk Control”. PPE adalah langkah terakhir dalam “hierarchy” ini.

Sebab kedua saranan saya ini

Contoh terbaik pemakaian kasut keselamatan dan topi keselamatan ini ialah seperti diamalkan oleh pekerja-pekerja binaan. Mereka ini telah lama menganggapkan kasut keselamatan dan topi keselamatan ini sebagai uniform harian mereka. Malah kebanyakan kasut keselamatan (terutamanya) dan topi keselamatan yang dipakai oleh mereka setiap hari ini terdiri dari yang berjenama dan yang berkualiti tinggi.

Jadi saranan saya, marilah kita re-branding-kan kasut keselamatan dan topi keselamatan ini sebagai uniform. Kini kasut keselamatan dan topi keselamatan bukan lagi sebagai PPE.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Keterangan gambar; walaupun sudah hampir setahun saya meninggalkan industri perkilangan, di dalam kereta Wira saya masih tersimpan sepasang kasut keselamatan, satu topi keselamatan, sarung tangan, hazard tape, masking tape dan satu lampu kecemasan.

No comments: