Tuesday, December 27, 2016

Manafaatkan dan beretika dalam whatsapp dan email anda




Manafaatkan dan beretika dalam whatsapp dan email anda

Saya lebih selesa dihubungi melalui whatsapp atau personal message fb jika berkaitan dengan makluman yang ingin ditanya atau ingin berkongsi makluman. Malangnya ramai yang menghubungi saya melalui whatsapp dan email ini mengambil mudah peradaban berkomunikasi.

Saya bukannya insan yang terlalu formal dalam berkomunikasi. Tidak perlu membahasakan saya dengan gelaran-gelaran protocol. Secara asasnya berikut adalah tiga (3) permintaan saya jika hendak menghubungi saya berkaitan dengan makluman yang ingin ditanya atau ingin berkongsi makluman.

1. Mohon kenalkan diri (nama dan dari mana)
2. Seeloknya memaklumkan bagaimana mengenali saya (pelajar saya atau membaca catatan di fb/blog saya)
3. Elakkan dari menggunakan ejaan terlalu ringkas.

Dahulu (mulai pertengahan 2000an) ketika email menjadi salur perhubungan terpenting, ketika tanpa whatsapp dan seumpamanya, saya akan membuat syarat kepada pelajar-pelajar saya supaya membaca dua artikel berkaitan etika email. Ada juga yang boleh dimanafaatkan dalam penggunaan whatsapp. Artikel itu bertajuk:

1. Email Writing Etiquette. Boleh download di sini.
2 Email overload in the UK workplace. Boleh download disini.


Posting berkaitan etika email ini boleh di rujuk di sini dan di sini.



No comments: