Tuesday, April 23, 2013

Penutup lubang (manholes) di Jepun


Penutup lubang (manholes) di Jepun

Sekiranya terlibat dalam pengajaran atau perbincangan berkaitan corrective action dan preventive action, saya amat gemar menggunakan kajian kes berkaitan penutup longkang ataupun penutup lubang (lurang?) atau manholes ini. Ketidaktelitian membuat keputusan untuk mengatasi kehilangan penutup lubang ini (akibat dicuri?) akan menyebabkan hazard dan risiko yang lain. Antaranya ialah masalah dengi seperti mana posting saya sebelum ini. Boleh dirujuk di sini.

Saya menerima email dari seorang kenalan yang memuatkan gambar-gambar penutup lubang di beberapa buah bandaraya di Jepun seperti gambar di atas.

Menarik sekali kekreatifan mereka yang membuat mural atau grafik pada penutup lubang cast-iron ini.

Apa yang boleh saya komen atau bimbangi sebenarnya ialah kalau sebelum ini penutup lubang yang seberat 35kg (paling kecil) sehinggalah 150kg (paling besar) ini dicuri oleh penagih-penagih dadah, penutup lubang bermural dan bergrafik ini pula akan dicuri oleh orang biasa yang berhasrat untuk menyimpannya sebagai cenderahati.

Sebenarnya ada penyelesaian kepada mereka yang mempunyai hobi menyimpan barangan cenderahati ini. Pihak berkuasa tempatan yang bertanggungjawab terhadap penutup lubang Ini boleh mencontohi pihak hotel yang kini kebanyakannya bersedia untuk menjual sebarang kelengkapan di dalam bilik hotel jika ada tetamu yang ingin memilikinya sebagai cenderahati.

Corrective action adalah bertujuan untuk pembetulan dan mesti dilakukan serta-merta. Manakala Preventive action adalah bertujuan untuk pencegahan dari berlakunya semula (kejadian atau kemalangan) dan mestilah dilaksanakan dengan kajian yang teliti.

http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: