Monday, April 29, 2013

Manusia semakin malas


Manusia semakin malas

Senario 1

Penjualan makanan segera McDonald secara “drive through” dan juga penghantaran menambahkan lagi pendapatan syarikat ini. Perkhidmatan mudah ini meningkat dengan sikap pelanggan sendiri yang cuba mengelakkan kesesakan trafik dan parking.

Adakah selepas ini di Malaysia, pengguna ATM juga boleh menikmati perkhidmatan “drive through” ini? Saya pernah dimaklumkan perkhidmatan ATM Drive Through ini sudah ada di KL tetapi saya belum pernah melihatnya sendiri.



Senario 2

Papan tanda di atas dipasang di kawasan sebuah rumah bersebelahan gerai Roti Canai Highway Corner di Sungai Dua. Kalau saya dalam perjalanan berulangalik Taiping-Sintok terutama dengan motosikal, gerai ini adalah pilihan saya untuk bersarapan di awal pagi kerana kedudukannya di tepi lebuhtaya sebelum Tol Sungai Dua.

Tidak dinafikan kenderaan pelanggan yang ramai di gerai ini kadang-kala menghalang laluan ke rumah bersebelahan yang memasang papan tanda ini. Saya pasti pemilik atau tuan rumah ini sudah tidak tahan gelagat pelanggan yang ambil mudah meletakkan kenderaan mereka supaya sehampir mungkin dengan gerai roti canai ini.

Senario 3

Bulan lepas saya bermesyuarat dengan pihak berkuasa tempatan Kulim Hi-Tech. Kami merancang untuk mengadakan Kejohanan Lumba Motosikal Petronas Cub Prix di laluan berhadapan  bangunan pihak berkuasa tempatan Kulim Hi-Tech ini.

Pihak berkuasa di sana mengalu-alukan tujuan kami bagaimanapun berdasarkan pengalaman mereka dengan pengunjung-pengunjung acara sebelum ini yang sewenang-wenang meletakkan kenderaan masing-masing sehinggakan ada yang menghalang laluan pekerja dan kenderaan berat keluar-masuk kilang, menyebabkan Kejohanan Lumba Motosikal Petronas Cub Prix tidak dapat diadakan di sana.

Teladan dan sempadan dari tiga senario ini.

Adakah manusia semakin malas? Di antara punca-punca kemalangan (sama ada di dalam kilang ataupun di jalan raya) yang dikenalpasti ialah mangsa mengambil jalan pintas (short-cut). Adakah pengambilan jalan pintas ini disebabkan rasa malas selain dengan alas an untuk cepat dan menjimatkan masa?

Saya berharap anda ada jawapannya.

http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: