Thursday, April 11, 2013

Pengaruh (pendidikan?) dari Juvana, Juvana The Movie dan Karlos


Pengaruh (pendidikan?) dari Juvana, Juvana The Movie dan Karlos

“Nama aku Lan ... budak-budak panggil aku kat sini Lan Toodak", ungkapan ini jelas dipertuturkan dalam saat ke 27 hingga 32 video klip beberapa orang pelajar ala samseng (gangsterism) membelasah rakan sekelas di sebuah sekolah menengah di Seberang Prai. Video klip tersebut boleh di tonton di sini.

Lan atau Lan Todak ini adalah nama watak Sharnaaz Ahmad dalam filem Juvana The Movie yang difilemkan setelah drama tv bersiri Juvana mendapat sambutan seperti sebelum ini di mana produser dan pengarah filem mengambil kesempatan trend semasa meminati atau cenderung kepada gejala rempit yang tidak putus-putus dilakonlayarkan, muncul pula drama bersiri Karlos yang turut membawa plot juvana.

Adakah tv atau filem ini bertanggungjawab terhadap perkembangan negatif gejala-gejala tidak sihat ini? Ataupun media-massa ini hanyalah bertujuan untuk menjadikannya sempadan (bukan teladan!) supaya penonton dapat menjauhi atau membenci gejala-gejala negatif ini. Adakah mesej media-massa ini dapat disampaikan kepada penonton? Adakah mesej media-massa ini dapat diterima oleh penonton?

Ketiga-tiga drama tv dan filem Juvana, Karlos dan Juvana The Movie tidak saya tonton. Oleh itu tidak adillah saya memberi pandangan mengenai drama tv dan filem ini. Bagaimanapun saya dimaklumkan oleh beberapa pegawai penjara, mereka tidak berpuas dengan plot cerita drama tv Juvana yang agak keterlaluan dai realiti sebenar.

Sebagai seorang sukarelawan yang pernah terbabit sebagai ahli lembaga pengarah pelawat di sebuah sekolah juvana di Taiping awal 2000an dahulu, saya sedia-maklum sikap dan mentaliti juvana ini. Apatah lagi saya dipertanggungjawab pengkhususan dalam kes juvana yang terlibat dalam gejala lumba/curi motor dan liwat.

Tidak salah kalau gejala-gejala ini “dipersembahkan” semula dalam media-massa dengan bermatlamatkan memberi teladan dan sempadan. Tetapi promosi yang melampau dan keterlaluan terhadap kepopulariti pelakon-pelakon ini sedikit sebanyak “menengelami” hasrat murni produser/pengarah filem atau drama ini.

Terbaru seperti yang dilaporkan dalam Metro hari ini, Sharnaaz Ahmad (Lan atau Lan Todak dalam filem Juvana The Movie) menawarkan diri untuk memberi khidmat nasihat kepada tiga orang pelajar yang tel;ah digantung sekolah akibat memukul rakan sekelas ini.

Adakah ini langkah yang terbaik? Sepatutnya mereka yang berkemahiran dan terlatih dalam kaunseling terlibat dalam khidmat nasihat sebegini. Maaf, bukan ingin menyentuh soal peribadi Sharnaaz, berita-berita negatif sama ada benar atau gossip berkaitan pelakon ini terlalu banyak di dada-dada akhbar dan media sosial termasuklah terlibat dalam pergaduhan dengan krew penerbitan. Ini belum termasuk gossip atau berita sensasi beliau dengan seorang penyanyi perempuan.

Apapun  tanggujawab pendidikan (memberi pendidikan) adalah tanggungjawab bersama (Pelajaran Pendidikan Moral KBSM);

Pendidikan sempurna membentuk insan  cemerlang Pendidikan  menjamin  masa depan anak-anak. Pembentukan insan  berakhlak mulia  melalui pendidikan formal dan tidak formal tanggungjawab bersama;

1.       Ibu bapa 
2.       Guru
3.       Masyarakat
4.       Media massa

Sama-samalah kita sebagai sebahagian dari empat kumpulan yang dinyatakan di atas memainkan peranan untuk memenuhi tanggungjawab memberi pendidikan.

http://oshthejourney.blogspot.com



No comments: