Friday, April 19, 2013

Politik dengan OSH


Politik dengan OSH

Ada kenalan sesama pengamal OSH (practitioner) yang tidak suka (marah-marah?) jika isu politik “disemarakkan” dalam  atau semasa membincangkan OSH.  Ada juga kebenarannya sama ada secara lamgsung atau tidak secara langsung.

Sebagai seorang pengamal OSH, saya berkeyakinan sebarang pekerjaan (occupational – measang bendera, dll) yang membabitkan dengan politik perlulah mengikut OSH. Isu-isu yang digunakan semasa berkempen mungkin tiada berkaitan dengan OSH. Malah saya setakat ini tidak pernah terdengar mana-mana parti politik yang memperjuangkan isu-isu OSH sama ada dalam manifesto ataupun sebagainya. Tertunggu-tunggu juga manifesto atau janji-janji dari mana-mana parti poltik seperti menghapuskan (setidak-tidaknya mengurangkan lagi) cukai peralatan PPE, peralatan keselamatan menunggang (helmet, glove, riding suit dan lain-lain), insentif dan/atau potongan cukai kepada organisasi yang memasang dan mengadakan peralatan keselamatan, dan sebagainya. Ataupun perlu tunggu sehingga ada pengamal OSH yang turut bertanding dalam PRU!

Minggu lepas saya membuat posting berkaitan keselamatan yang perlu diambilkira semasa memasang bendera dan sepanduk. Malah posting ini acapkali saya ulang semenjak PRU12 pada tahun 2008 lagi.

Terbaru, seorang kenalan saya yang juga aktivis politik telah membuat posting dalam blognya berkaitan dengan pemasang-pemasang bendera sebuah politik yang berpakaian lengkap dengan vest keselamatan semasa memasang bendera seperti di dalam gambar di atas.

Syabas saya ucapkan kepada mereka ini. Masih ada “room for improvement” untuk kerja-kerja di waktu malam ini. Saya tidak nampak segitiga keselamatan dipasang ataupun lampu keselamatan (ala pedang starwars) digunakan dalam gambar itu. Selain alat perlindungan peribadi pada tubuh badan pekerja, alat perlindungan lain (alatan amaran kepada pengguna jalan raya lain) dan sebagainya juga perlu.

http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: