Monday, October 22, 2012

OSH Observer di M’sian MotoGP 19-21 Oct 2012




OSH Observer di M’sian MotoGP 19-21 Oct 2012

Sebelum ini, semenjak dari pertengahan tahun 80an lagi, saya akan hadir di acara-acara motorsport sebagai Race Official. Malah kehadiran di Sepang International Circuit SIC ini padas 19-21 Oct 2012 lalu disalah-anggap ramai kenalan saya sebagai “kembalinya” saya ke alam motorsport setelah “berhibernasi” seketika.

Saya disapa oleh Dr. Abdul Malek (AAM Motorsport Manager), En. Rosland Kamruddin (COC Support Race MotoGP), Ms Pauline (Executive TMWR) dan ramai lagi dengan anggapan saya bertugas sebagai Race Official di MotoGP kali ini.

Agak terkejutr mereka apabila dimaklumkan kehadiran saya bukan atas tugas seorang Race Official tetapi sebaliknya sebagai seorang OSH Observer!
Secara amnya SIC sebagai penyedia lokasi MotoGP dan Dorna sebagai promoter acara MotoGP telah meletakkan satu standard yang tinggi dalam motorsport berdasarkan peraturan ketetapan dari badan induk FIM dengan OSH juga adalah emelen-elemen yang dmestikan.

Bagaimanapun masih terdapat ruang-ruang untuk penambahbaikan (room for improvement) terutama kehadiran saya sebagai OSH Obeserver lebih kepada penumpuan keselamatan dan kesihatan pengunjung litar ini.

Saya hanya akan berkongsi ruang-ruang untuk penambahbaikan ini di dalam blog OTJ ini setelah memaklumkannya kepada jawatankuasa keselamatan dan kesihatan SIC. Apapun kebanyakan ruang-ruang untuk penambahbaikan itu telah kerap saya sentuh di dalam posting-posting saya sebelum ini berdasarkan kunjungan saya di beberapa acara luar (outdoor) sama ada motorsport atau bukan motorsport.

lukmanw@gmail.com

*Terima kasih kepada pihak NIOSH Bangi yang mengaturkan kunjungan saya ini.

No comments: