Saturday, October 27, 2012

Kejadian nyaris hampir jika tidak diedahkan akan menjadi kemalangan





Kejadian nyaris hampir jika tidak diedahkan akan menjadi kemalangan


Frank Bird (1980), seorang pakar insuran dalam kajiannya berjumlah 1,700,00 kemalangan yang menerbitkan kadar kemalangan yang terkenal dengan Segitiga Kemalangan Bird yang mendapati setiap 600 kemalangan nyaris hampir boleh mengakibatkan 30 kemalangan kepada kerosakan harta, 10 kemalangan kecederaan ringan dan satu kemalangan serius (fatal).

Gambar di atas yang saya ambil minggu lepas adalah di lokasi Klinik Kesihatan Taiping di Tupai. Penyediaan tv di beberapa ruang menunggu pesakit adalah amat dialu-alukan. Sekurang-kurangnya mapu menghilangkang rasa bosan menunggu dan berupaya mengurangkan ketegangan (stress) penghujung.

Bagaimanapun hampir kesemua tv di Pusat Kesihatan Taiping ini dipasang di antara laluan penjalan kaki dan ketinggiannya hampir mencecah kepala manusia. Malah saya sendiri terpaksa berjalan menunduk ketika melalui di antara ruang penjalan kaki ini.

Saya tidak pasti sama ada pernah berlaku kemalangan penghujung atau pekerja sendiri terhantuk tv ini. Harap pihak pengurusan Pusat Kesihatan Taiping mengambil tindakan mengubah ketinggian pemasangan tv ini atau mengubahnya dari lokasi antara ruang penjalan kaki.

http://oshthejourney.blogspot.com

No comments: