Wednesday, January 19, 2011

Water based vs oil based chemical (Aedes fogging)


Water based vs oil based chemical (Aedes fogging)

Kamunting (serta Taiping) di mana tempat saya tinggal dikenalpasti kawasan berisiko denggi. Dalam minggu ini dilaporkan seorang lagi penduduk di kawasan perumahan yang sama telah disahkan sebagai pesakit denggi.

(Untuk rekod kematian akibat denggi masih lagi merupakan ancaman utama penyakit di Malaysia jika dibandingkan dengan Selsema Burung dan epidemik lain)

Sebentar tadi Pejabat Kesihatan Daerah Larut Matang dan Selama telah menghantar kakitangannya membuat fogging di kawasan perumahan yang saya menetap ini.

Sebelum ini ramai penghuni agar keberatan membenarkan kakitangan Pejabat Kesihatan ini masuk ke dalam rumah untuk membuat fogging kerana bahan kimia yang diguna oleh mereka ini akan meninggalkan kesan minyak pada dinding, lantai, perabut dan pakaian yang terdedah.

Bagaimanapun untuk proses fogging hari ini, Jabatan Kesihatan menggunakan dua jenis fogging. Fogging pertama iaitu menggunakan water based chemical khusus untuk fogging di dalam rumah. Manakala fogging kedua iaitu menggunakan oil based chemical khusus untuk fogging di luar rumah, longkang dan kawasan persekitaran.

(Ada juga penduduk yang bertanyakan mengapa fogging yang menggunakan water based chemical ini amat kurang asapnya jika dibandingkan dengan fogging yang menggunakan oil based chemical).

Syabas Jabatan Kesihatan atas pendekatan sebegini. Bagaimanapun masih ada penambahbaikan OSH kepada kakitangan yang mengendalikan mesin fogging ini. Walaupun menggunakan penutup mulut, mereka tidak menggunakan sarung tangan.

CSDS? Mungkin dalam masa terdekat ini saya akan cuba dapatkan CSDS kedua-dua bahan kimia water based dan oil based yang digunakan.

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com/

Water based fogging - dalam rumah

Oil based fogging - luar rumah

No comments: