Saturday, January 2, 2010

Papan tanda perlu jelas


Papan tanda perlu jelas

Papan tanda atau papan penunjuk arah perlu dan mesti jelas supaya tidak mengelirukan. Perhatikan penunjuk arah seperti gambarajah di atas. Memanglah tiga logo di sebelah kiri (tandas, tempat salin lampin dan orang berkerusi roda ) menunjukkan arah ke sebelah kiri dan satu logo paling kanan (pintu keluar) menunjukkan arah ke sebelah kanan.

Hanya sedikit jarak di antara logo orang berkerusi roda dan logo pintu keluar yang membezakan di mana terletaknya lokasi-lokasi kemudahan ini.

Kenapa tidak mengasingkan terus (dengan jarak yang ketara) antara tiga logo sebelah kiri dan satu logo sebelah kanan? Ataupun diletakkan dalam kedudukan yang tidak sebaris ataupun diletakkan dalam garisan sempadan masing-masing seperti yang dicadangkan dalam gambarajah yang diubahsuai di bawah?

Turutan tiga logo di sebelah kiri itu juga boleh dipertikaikan. Mengapa tidak diletakkan logo orang berkerusi roda itu berselahan logo tandas? Ini untuk mengelakkan salah faham mungkin logo orang berkerusi roda untuk kemudahan-kemudahan lain untuk OKU dan bukannya tandas OKU.

Malah logo di sebelah kanan sekali itu juga menimbulkan tandatanya. Adakah logo pintu keluar atau pintu kecemasan? Biasanya kalau logo orang yang berlari (dengan salah satu kaki terangkat tinggi!) ianya menunjukkan pintu kecemasan.

Papan tanda atau papan penunjuk arah perlu dan mesti jelas supaya tidak mengelirukan.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Gambar diambil di Queensbay Pulau Pinang



No comments: