Thursday, December 31, 2009

OSH Master Plan 2010-2015


OSH Master Plan 2010-2015

Setiap kali dijemput memberi ceramah atau kursus serta membentangkan kertas kerja, saya seberapa boleh meminta untuk turut menjadi seorang peserta juga. Dengan demikian bukan sahaja saya boleh berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman saya dengan peserta-peserta lain tetapi saya turut akan mendapat ilmu dari pengajar atau penceramah serta pembentang kertas kerja yang lain.

Minggu lepas di Swiss Garden Inn Sungai Petani, Pengarah JKKP Kedah, En. Jais Suratman mengisi salah slot kursus dengan taklimat OSH Master Plan 2010-2015.

Tidak rugi rasanya walaupun saya salah seorang penceramah turut bersama-sama peserta lain mengikuti slot ini.

Kepada pengujung blog OTJ ini terutama pengamal-pengamal OSH, maklumat mengenai OSH Master Plan 2010 - 2015 ini perlulah diketahui dengan tepat. Maklumat lengkap boleh dimuat-turun dari laman web JKKP. Bagaimanapun untuk mendapat slide presentation En. Jais Suratman bolehlah dimuat-turun dari sini.


Selain dari itu, Kementerian Sumber Manusia dan JKKP turut menerbitkan sebuah buku bertajuk "132 Tahun Penguatkuasaan K&KP di Malaysia". Saya sendiri belum berkesempatan membaca atau melihat isi kandungan buku ini. Saya difahamkan setakat ini buku ini bukan untuk dijual.

Kalau merujuk kepada tajuk buku ini, sudah tentu ianya berupa sejarah perkembangan JKKP dan OSH di Malaysia yang sepatutnya diketahui oleh semua pengamal OSH. Mungkin pihak JKKP boleh mempertimbangkan cadangan supaya buku ini dijual kepada umum.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: