Thursday, December 24, 2009

Bukan semua ilmu itu mahal!






Bukan semua ilmu itu mahal!

Setiap kali saya berkesempatan ke Pulau Pinang (Georgetown), Pasar Lambak di Lorong Kulit belakang stadium adalah tempat "mesti-pergi" saya. Biasanya hanya menjamu mata ataupun membeli barangan yang tiada atau sukar dibeli ditempat lain. Apapun menjadi kebiasaan saya dan anak lelaki saya ialah membeli buku-buku dan majalah-majalah terpakai di situ. Biasanya juga saya akan berbelanja sekitar RM 100.00 setiap kali pembelian. Malah pernah berbelanja RM 200 lebih semata-mata membeli bahan-bahan bacaan ini. Sehinggakan Apek penjual buku-buku terpakai sudah mengenali kami berdua! Apa yang menarik lagi setiap kali pembelian mesti berlakunya "pertelingkahan manja" antara Apek tersebut dengan kami berdua semasa tawar-menawar!

Setakat ini saya belum terjumpa bahan-bahan bacaan berkaitan keselamatan (safety) tetapi bahan-bahan bacaan berkaitan kesihatan dan persekitaran banyak terdapat di sini. Kebanyakannya juga masih dalam keadaan baik.

Kunjungan kami Sabtu dan Ahad lepas mendapati bekalan buku-buku amat berkurangan. Mungkin faktor cuaca menyebabkan penjualnya hanya membawa bekalan yang terhad.

Antara buku kesihatan berkaitan perubatan yang dibeli ialah;

1. Understanding Prescription - A lifesaving gude to correct use, RM 2.00 (Harga asal RM 16.00)
2. Your Doctor Says - understanding medical common, RM 2.00 (Harga asal RM 16.40)

Seperti biasa 2 buku ini diletak pada harga sekitar RM 3.00 - RM 4.00 sebuah!


Ada 2 kad pada halaman terakhir ini yang tersedia

Menariknya buku Understanding Prescription itu ialah lampiran yang disertakan pada halaman akhir buku iaitu Kad Rekod Ubat (saiz dompet).

Sebenarnya antara topik ringan OSH yang amat saya gemar mengajar dan sering dijemput berceramah (terutama sektor awam) masa kini ialah EDC (Every Day Carry) dan Wallet Management.

Harap maklum, Wallet Management ini bukanlah topik yang membincangkan cara-cara menguruskan perbelanjaan kewangan. Ianya lebih kepada elemen ERM (Emergency Response Kecemasan) di mana apa barangan yang perlu dan mesti berada di dalam dompet seseorang itu.

Penggunaan kad saiz dompet (saya lebih suka menyebut saiz kad kredit!) adalah amat praktikal di samping penggunaan lencana "medical alert" yang biasanya sebagai rantai leher ataupun gelang tangan.

Kali pertama saya melihat kad sebegini ialah pada seorang kenalan saya yang dimasukkan ke Hospital Lam Wah Ee, Pulau Pinang. Pihak hospital akan mengedar kad sebegini (dipanggil Kad Data Kecemasan) kepada semua pesakitnya secara percuma.

Dalam laman web Malaysia Fire & Rescue Volunteer Association MFRVA, juga terdapat Kad Data Kecemasan ini yang tersedia untuk dimuat-turunkan.

Saya merasa ceramah berkaitan topik Wallet Management yang saya beri ini pada Selasa lepas kepada kakitangan Jabatan Penerbit UUM memberi kesan kepada peserta-peserta yang hadir. Sehari selepas ceramah, saya dihubungi semula oleh urusetia untuk mendapatkan nasihat lanjut berkaitan Kad Data Kecemasan ini kerana mereka bercadang untuk membuatnya dan mengedarkan kepada semua kakitangan. Saya cadangkan kepada mereka agar luaskan edaran kepada semua kakitangan universiti.

Insya-Allah dalam posting akan datang saya akan muat-naik (up-load?) slide presentation ceramah topik Wallet Management ini.

lukmanw@uum.edu
http://oshthejourney.blogspot.com/

Kesimpulannya bukan semua ilmu (bahan bacaan atau kursus/seminar) itu mahal. Ada yang berpatutan dan ada yang murah. Malah ada bahan bacaan atau kursus/seminar yang percuma seperti contoh leaflet-leaflet maklumat dari DOSH, DoE, DoH, Pengguna dan lain-lain jabatan yang banyak mengandungi maklumat-maklumat penting dan berguna. Begitu juga dengan kursus/seminar. Apa yang penting pengamal-pengamal OSH perlu berhubung sesama mereka terutama melalui persatuan untuk mendapatkan maklumat-maklumat atau hebahan sebegini
.

No comments: