Saturday, December 26, 2009

Kalau bukan untuk diri sendiri, mungkin untuk orang lain






Kalau bukan untuk diri sendiri, mungkin untuk orang lain

Hari ini kelas saya di NIOSH Kompleks Sempilai, Prai dari jam 9am hingga 5pm. Bagaimanapun saya masih di dalam kelas sehingga 5.30pm melayan beberapa pelajar yang meminta nasihat berkenaan permasalahan yang mereka hadapi di tempat kerja masing-masing.

jam 5.30pm, di tempat letak kereta hanya tinggal kereta saya dan sebuah kereta Kancil milik salah seorang pelajar perempuan saya. Rupa-rupanya kereta Kancil miliknya tidak dapat dihidupkan.

Kebetulan kelas pada hari ini berkaitan ERM dan salah satu Case Study yang dibincangkan ialah kemalangan di Kota Bahru Mall.

Saya membantu menghidupkan kereta Kancil milik pelajar perempuan saya ini menggunakan Jump Cable milik saya.

Seingat-ingat saya selama hampir 20 tahun saya berkereta, tidak pernah saya menggunakan Jump Cable ini kerana bateri kereta tidak berfungsi. Cuma sekali sahaja sewaktu saya berkerja di Kulim, saya menggunakannya kerana saya lupa menutup lampu kereta saya seharian!

Begitu juga saya sewaktu saya berulang-alik mengikuti PPJJ Ijazah Pertama saya Kejuruteraan Mekanikal saya di USM (2 tahun di USM Penang, 3 tahun di USM Tronoh dan 3 tahun di USM Transkrian) di mana 4 tahun saya bermotosikal dan 4 tahun kemudiannya berselang-seli motosikal dan kereta, saya tidak pernah bermasalah dengan tayar motosikal pancit walaupun setiap kali berulang-alik dengan motosikal di hujung minggu selama 8 tahun ini ke tiga-tiga tempat ini lengkap dengan spare tube dan pam angin. Bagaimanapun rasanya lebih dari 5 kali saya telah menolong pemilik motosikal yang mengalami masalah tayar pancit di lebuhraya ataupun di jalan biasa.

Apa yang pasti kelengkapan asas dalam kenderaan ini mungkin bukan untuk diri sendiri, tetapi boleh membantu untuk orang lain.

Antara lain kelengkapan yang sentiasa ada dalam bonet kereta saya ialah seperti di bawah;


Booster cable (Jumpa cable), scissor jack (standard accessories), Baju Hujan, Lampu Isyarat kuasa beteri pencucuh rokok, segi-tiga isyarat bercahaya, dan paip tembaga


Jump cable 400Amp. Kalau yang lebih murah, Amp nya lagi kurang!


Canvas tarpaulin


Kasut jogging (ini jarang digunakan!)


lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Tidak dapat juga saya bayangkan jika pada hari ini, Jumpa cable tersebut tiada dalam bonet kenderaan saya!

No comments: