Saturday, January 3, 2009

Anak pengamal OSH near-miss incident





Anak pengamal OSH near-miss incident

Anak lelaki seorang saya itu mengalami “kejadian nyaris-hampir” tengahari tadi. (kejadian nyaris-hampir = near-miss incident). Di mana hampir kemalangan (kemalangan = accident)

(Ingatan. Kemalangan tidak mengira sesiapa. Malah pengamal OSH sendiri biasa kemalangan!)

Sebentar tadi saya, isteri dan anak lelaki dijemput ke rumah kenduri kesyukuran di rumah jiran. Bacaan tahlil dan doa di dalam rumah, manakala jamuan tengahari secara buffet di bawah khemah di perkarangan rumah.

Selepas selesai makan sewaktu hendak pulang. baju anak saya tersangkut paku yang digunakan sebagai pengunci tiang khemah. Mujurlah hanya tersangkut pada baju tidak kepada isi perut.

Saya sudah timbulkan hazad yang ada pada tiang-tiang khemah ini pada siratan saya tahun lepas.

Maaf kalau saya katakan penguasaha catering (khemah) kecil-kecilan ini mengambil mudah terdapat isu keselamatan pada tiang khemah ini. Jauh bezanya kalau pengendali-pengendali ”event management” yang saya biasa berurusan dengan mereka.

Pengunci tiang khemah ini sepatutnya terdiri dari ”bolt and nut” dan bukannya paku atau dawai besi! Tetapi penggunaan ”bolt and nut” yang memerlukan alatan sekurang-kurangnya perengkuh (wrench or spannar) untuk mengetatkan atau melonggarkannya.

Apa yang pasti penguasaha khemah catering ini atau pemasang-pemasang khemah ini malas untuk menggunakan ”bolt and nut” kerana perlu mengetatkannya dengan peralatan. Oleh sebab itu mereka memilih paku atau sebarang dawai besi untuk dijadikan pengunci tiang khemah ini.

Kenapa tidak mengeluarkan sedikit belanja membeli alatan berkuasa seperti ”wireless” atau ”cordless screwdriver”.

Penggunaan alatan sebegini bukan sahaja lebih selamat tapi akan turut memudahkan kerja-kerja pemasangan.

Semoga selepas ini tiada lagi kejadian-kejadian nyaris hampir ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: