Lens Lampu sudah, kini Wiper pula
Semalam saya hantar kereta Myvi kedai aksesori untuk
mengilat lens lampu hadapan. Hari ini saya tukar Wiper untuk kereta Myvi (cermin
depan dan belakang) dan Pesona saya.
Berikut adalah posting saya berkenaan Wiper. Rujuk link di sini.
Bagaimana dengan penggunaan Cecair Memerangkap Hujan?
Penggunaan cecair ini sebenarnya sangat bagus kerana ia
berupaya memerangkap titisan hujan pada cermin kereta menjadi butiran terutama
sewaktu hujan lebat.
Cuma cecair ini bertindakbalas dengan getah atau silicon bilah
pengesat cermin. Ini menyebabkan bilah ini pendek hayatnya. Bilah akan mudah
menjadi keras.
Seperti yang saya selalu maklumkan, setakat ini tiada
lagi sesuatu produk yang memliki semua ciri-ciri yang terbaik. Mesti ada kelebihan
dan pada masa yang sama ada kelemahannya.
Wiper atau cermin?
Saya mula masuk off-road penghujung 80an dan
seterusnya awal 90an saya sudah mula menjelajah Negara-negara Asia bermula
dengan Thailand sehinggalah ke China. Kerjaya sampingan saya ini bermula dengan
pekerja am yang melakukan apa saja pekerjaan yang disuruh seperti mengangkat
barang, jaga parking, pembantu mekanik sehinggalah mengejutkan peserta pada
awal pagi.
Oleh kerana saya suka bekerja dengan engine, saya
selalu ditempatkan atau memohon untuk bertugas sebagai pembantu mekanik ataupun
bahagian pemeriksaan (scrutineering). Kerjaya saya sebagai pemeriksa kenderaan
ini selama lebih dari 10 tahun membolehkan saya dilantik sebagai Chief
Scrutineering untuk Kejohanan International 4x4 Asian Rally Malaysia – China
bermula dari tahun 2000 hinggalah beberapa tahun seterusnya.
Mulanya (semasa penghujung 80an tersebut) saya
agak kehairanan kenapa peserta-peserta rally off-road ini (terutama peserta
dari luar negara) membawa bilah pengesat cermin kereta (wiper) dengan jumlah
yang banyak di samping alatan-alatan wajib yang lain seperti jump-cable,
temporary front screen shield, bulb, dan lain-lain.
Menjadi kebiasaan peserta-peserta rally ini
terutama selepas meredah laluan yang berlumpur akan mengantikan bilah wiper
mereka. Jika mereka menggunakan wiper silicon yang berharga lebih RM 100
sebilah (sebagai contoh jenama NWB – Nippon Wiper Blade), sekurang-kurangnya
mereka akan mengesat permukaan bilah wiper yang menyentuh cermin kereta selepas
meredah kawasan berselut.
(Setiap kali kita mencuci
kereta atau menghantar kereta untuk dicuci, adakah bilah wiper ini turut
dicuci?)
Apabila ditanya amalan ini, mereka menjawab; yang
mana lebih murah? Wiper atau cermin kereta? (sama juga dengan amalan kerap menggunakan brek
dan kurangkan menggunakan clutch)
Jawab mereka lagi; harga Wiper jauh lebih murah
dari harga cermin kereta. Wiper yang bersalut dengan selut dan berpasir sama
seperti kertas pasir yang boleh mencalarkan permukaan cermin apabila digunakan.
(Wira saya pernah pecah cermin
hadapan dan kos pengantiannya sekitar RM 300.00. Kemudiannya Atos saya pula
pecah cermin hadapannya dan kos pengantiannya sekitar RM 700.00! Saya
difahamkan model Hyudai dan KIA yang lebih besar CC lagi mahal cermin
hadapannya. Malah lebih mahal dari cermin kereta Mercedes!)
Bagaimana
dengan amalan menggunakan cecair pembasuh cermin? Cecair ini mampu memerangkap
titisan air hujan dan menukar bentuk hablur. Ada di antaranya sehingga tidak
perlu menggunakan wiper ketika hujan.
Biasanya penggunaan cecair ini tidak member kesan
kepada permukaan cermin. Tetapi saya difahamkan cecair ini boleh bertindakbalas
dengan getah atau silicon bilah wiper dan menyebabkan ianya menjadi cepat keras.
Apapun, lesson learn yang saya amat hargai semasa
menyertai rally off-road ini ialah saya akan kerap membersihkan bilah wiper
dengan hanya mengesatnya menggunakan tisu basah. Saya juga menggunakan wiper
dari jenis silicon walaupun agak mahal sekitar RM 60.00 ke atas tetapi berbaloi
menggunakannya dan ada yang sampai setahun tempoh penggunaannya.
lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment