Tuesday, May 12, 2015

Tatacara Panduan Majlis































Tatacara Panduan Majlis

1. Banner dan penunjuk arah mesti lengkap. Security perlu dimaklumkan acara, lokasi dan masa. Seeloknya ada penyambut tamu.
2. Susunatur lokasi mesti diperiksa sebelum pendaftaran bermula terutama PA, LCD dan sebaganya. Meja mesti lengkap dengan Air Minuman dan Gula-gula (jika perlu).
3. Pendaftaran mesti lengkap dengan edaran aturcara dan dokumen berkaitan serta goodies jika. Pastikan juga alatan menulis disertakan.
4. Seeloknya ada ruangan pameran berkaitan acara dan berkaitan penganjur.
5. Juruacara majlis bersedia dengan protokol nama, gelaran dan jawatan.
6. Juruacara majlis memastikan semua jemputan mengambil tempat.
7. Majlis dimulakan dengan taklimat keselamatan. Seeloknya dari tuan rumah / premis dan bukannya pihak penganjur kecuali majlis diadakan di premis penganjur.
8. Taklimat keselamatan mesti dimulakan dengan pengenalan layout premis, tindakan semasa kecemasan, makluman pegawai bertugas semasa kecemasan dan nombor untuk dihubungi. Mesti dimaklumkan juga prosedur security terutama berkaitan barangan peribadi berharga yang dibawa oleh peserta.
9. Majlis diikuti dengan bacaan doa selamat.
10. Majlis disusuli dengan ucapan perasmian dan penyampaian cenderahati.
11. Juruacara majlis mempersilakan jemputan mengambil tempat.
12. Juruacara majlis memperkenalkan dan menjemput Speaker pertama.
13. Juruacara majlis memperkenalkan dan menjemput Speaker seterusnya.
14. Juruacara majlis menjaga / mengingatkan masa kepada Speaker.
15. Juruacara majlis memaklumkan masa rehat / makan dan menjemput peserta.

Ada sesiapa yang ingin berkongsi tatacara panduan majlis bersambung semula selepas rehat sehingga majlis penamat? Dipersilakan.

No comments: