Sunday, April 15, 2012

Topi keledar – pemimpin mesti jadi teladan!


Topi keledar – pemimpin mesti jadi teladan!

Beberapa posting saya sebelum ini acap kali menyentuh sikap pemimpin sama ada pemimpin politik, pemimpin masyarakat, artis malah kerabat Di Raja yang sewenang-wenangnya menaiki motosikal sama ada menunggang atau membonceng tanpa mengenakan topi keledar. Malah ia nya lebih melampau jika mereka ini digambarkan menunggang tanpa topi keledar dan pada masa yang sama diiringi atau diawasi oleh anggota polis. Seolah-olah taraf mereka ini melebihi perundangan yang sedia ada.

Pilihanraya PRU 13 akan menjelang, pihak polis perlu mengambil tindakan yang berhemah menghalang mereka ini dari memenunggang atau membonceng motosikal tanpa mengenakan topi keledar. Menjadi kebiasaan mereka ini akan “berkempen” atau “menunjukkan muka mereka” ke hulu ke hilir menjelang PRU 13 ini. Cara yang effektif, mudah bergerak dan mudah dikenali ramai ialah menggunakan motosikal.

Gambar di atas ialah gambar dua pemimpin tertinggi parti politik sedia ada dari pihak kerajaan dan juga pihak pembangkang. Kedua-duanya membonceng motosikal dan mengenakan topi keledar. Malah jika diteliti, mereka dan juga penunggang motosikal bukan sahaja memakai topi keledar tapi mengikat dengan kemas tali topi keledar.

Semoga pemimpin yang lain meneladani mereka. Langkah sebegini bukan sahaja mematuhi perundangan sedia ada malah boleh mengurangkan risiko kecederaan jika mereka terlibat dalam kemalangan. Saya tidak dapat bayangkan apa yang akan dilaporkan dalam akhbar jika pemimpin politik tertinggi cedera di kepala (mungkin parah atau mungkin maut!) akibat terjatuh dari motosikal yang diboncengnya disebabkan tidak memakai topi keledar!

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: