Sunday, April 1, 2012

Tempat buangan sampah- jangan ambil mudah


Tempat buangan sampah- jangan ambil mudah

Semalam, 30 Mac 2012, akhbar melaporkan semua jenis latihan air di kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di seluruh negara digantung susulan kematian seorang pelatih di Kem PLKN Terkok, Sungai Siput, Perak pada 12 Mac lepas dipercayai akibat jangkitan virus kencing tikus.

Sudah beberapa kali berita yang hampir sama dilaporkan dengan kesemuanya dikaitkan dengan bakteria Leptospira ini. Lokasi penyakit ini adalah tempat bersumberkan air dan menjadi tumpuan ramai seperti kawasan lipur ataupun kawasan asrama.

Seorang Pegawai Persekitaran Majlis Daerah yang kebetulan pelajar program master saya semester lepas memaklumkan, antara punca merebaknya bakteria Leptospira ini adalah dari sikap manusia sendiri yang tidak memperdulikan kebersihan persekitaran terutama membabitkan pembuangan sisa-sisa makanan. Kebanyakan penghujung di kawasan lipur dan juga penghuni asrama akan membuang sisa-sisa makanan ini di merata tempat dan bukannya di tempat yang dikhaskan. Ini akan menyebabkan atau membantu pembiakan tikus, lalat dan binatang yang boleh membawa atau menyebarkan penyakit yang lain.

Amalan kebersihan atau higen berkaitan sampah ini memerlukan kerjasama dua belah pihak iaitu pihak berkuasa tempatan dan juga pengguna sendiri. Tidak guna sekiranya pihak berkuasa tempatan menyediakan pasarana yang terbaik untuk pembuangan sisa makanan atau sampah tetapi pengguna masih tidak menggunakannya.

Antara posting lama saya dalam blog ini ialah Tong Sampah yang disediakan oleh pihak berkuasa Miri dan juga pentadbir Akademik Koreksional Malaysia, Langkawi.

Di tempat kerja saya sekarang ini di dua bangunan yang baru siap dibina, terdapat dua Perumah Tong Sampah. Kedua-dua Perumah Tong Sanpah ini lengkap dengan dinding dan berbumbung. Malah ianya juga mempunyai pintu roller shutter yang membolehkannnya ditutup pada waktu malam untuk mengelakkan binatang liar menyelongkar tong sampah. Turut dilengkapi dengan punca air untuk pembersihan.

Mungkin terdapat satu kekurangan iaitu Tong Sampah tiada penutup.

Perumah Tong Sampah sebegini amat sesuai untuk kawasan lipur, asrama ataupun kawasan perumahan seperti flet dan sebagainya.

Mungkin kosnya agak tinggi. Menurut seorang rakan kontraktor, kos untuk membina sebuah Perumah Tong Sampah ini adalah sekitar RM 10 – RM 15 Ribu bergantung pada bahan yang digunakan dan tidak termasuk kos pintu roller shutter yang berharga sekitar RM 1,500.00.

Apapun pengguna perlu manfaatkan kemudahan pasarana yang telah disediakan agar kesihatan semua terjamin.

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com




No comments: