Sunday, April 1, 2012

Papan tanda mesti tepat dan jelas


Papan tanda mesti tepat dan jelas

(Sudah 2 kali saya hantar email melalui portal jabatan dan terbaru saya buat aduan melalui Unit Aduan telefonist. Kedua-dua email tidak berbalas – tidak mesra pelanggan betul. Tidak pasti pula sejauh mana berkesannya unit Aduan telefonist ini. Kesemua aduan ini berkaitan Papan Tanda Pengguna Kerusi Roda yang silap di Zoo Taiping. Boleh rujuk posting di sini.)

Apa pula silap dan salah papan tanda di atas? Papan tanda ini ada terlekat di dinding lutsinar bersebelahan escalator berhadapan ruangan makanan di Pasaraya Jusco Bandar Perda.

Sekali pandang papan tanda ini seolah-olah bermaksud “Jangan Kentut”! Terutama ada 2 jalur di belakang punggung orang di dalam logo tersebut!

Saya tidak pernah sebelum ini terjumpa papan tanda Jangan Kentut atauoun larangan Jangan Kentut di mana-mana premis yang pernah dikunjungi. Tetapi semasa minggu orientasi ketika saya mengikuti Program PPJJ Ijazah Pertama Kejuruteraan Mekanikal saya di USM pada pertengahan 90an dahulu, kami diberi ingatan (secara lisan) mengenai larangan Jangan Kentut di dalam perpustakaan. Menariknya “kami” ketika itu termasuklah 3 pegawai DOSH (2 lelaki dan seorang perempuan) yang kini menjawat post senior di Putra Jaya, Kedah dan Kelantan.

Ketika saya mengambil gambar ini, seorang pengawal keselamatan menegur saya dan memaklumkan papan tanda tersebut bermaksud Jangan Duduk (atau bersandar) pada palang tepi esclalator tersebut.

Sepatutnya tidak perlu 2 jalur di belakang punggung orang di dalam logo tersebut. Ataupun selain dari logo (gambarajah) perlu juga ditulis dengan perkataan – JANGAN DUDUK ATAU BERSANDAR PADA PALANG INI.

Ada sesiapa pernah terjumpa papan tanda Jangan Kentut? Kalau ada sila maklumkan kepada saya. Saya pernah diminta oleh Majlis Daerah Kuala Kangsar untuk melukis logo DILARANG BERKELAKUAN SUMBANG / BERASMARA dengan syarat tidak begitu ketara kelakuan sumbang atau asmara ini. Boleh rujuk posting di sini.

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: