Wednesday, June 30, 2010

Label saja tidak cukup!


Label saja tidak cukup!

Sprinkler Flow Switch atau Suis aliran sprinkler ini dipasang di atas siling untuk berfungsi dengan baik dan sempurna ketika menyirami kebakaran. Suis ini sentiasa dalam keadaan buka (on) biasanya juga dikunci untuk mengelakkannya ditutup (off) dengan sengaja ataupun tidak sengaja.

Menjadi amalan, pada bahagian dinding (atau tiang) terhampir (di bawah) lokasi suis ini akan ditanda (label) untuk memudahkan pihak bomba atau penyenggara memeriksanya atau menutupnya jika perlu.

Jika berlaku kebakaran, suis ini sememangnya dibiarkan terbuka. Bagaimanapun jika berlakunya ketidaksengajaan mentol pada kepala sprinkler ini pecah, aliran air yang keluar perlu dihentikan segera.

Untuk menghentikan aliran air ini, suis perlu ditutup dan set kepala sprinkler itu perlu ditukar menggunakan spannar khas.




Kunjungan saya ke Hotel Seri Malaysia baru-baru ini mendapati kesemua lokasi suis ini ditanda dan pada masa yang sama terdapat bukaan (opening) pada lokasi tersebut.

Banyak premis yang menandakan lokasi suis ini tetapi bukaannya tidak disediakan. Kalau adapun jauh dari lokasi suis ini.

Syabas Seri Malaysia Kuala Terengganu dengan amalan tandaan dan bukaan ini. harap-harap semua Hotel Seri Malaysia benchmaking Seri Malaysia Kuala Terengganu ini.

Bagaimanapun saya tidak pasti sama ada pihak pengurusan hotel ini ada atau tidak menyediakan peralatan untuk memanjat ke lokasi suis tersebut serta menyediakan spannar khas dan juga simpanan set kepala sprinkler. Harap-harap pihak pengurusan hotel telah bersedia dengan peralatan ini.

Di samping itu juga pihak pengurusan Hotel Seri Malaysia Kuala Terengganu ini juga telah "menambahbaikan" remote tv-nya. Boleh rujuk di sini untuk cerita lanjut.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: