Standing Disk – from a view of Psychology and OSH
(ergonomics)
Kata CEO Tasek Cement kepada kami (manager/engineer) dalam suatu
meeting bulanan – “Air dengan minyak memang hakikinya tidak boleh bercampur
tetapi air dengan minyak boleh bersama di dalam satu gelas tanpa ada sebarang
tidak-balas kimia”. (Terjemahan secara bebas dari ayat asalnya Bahasa Inggeris)
Teguran Mr Tan Keng Meng ini merujuk kepada rungutan seorang
manager yang mendakwa dia sudah tidak ada “chemistry” lagi dengan seorang engineer
yang melapor kepadanya di dalam jabatan yang sama.
(Akhirmya engineer ini dipindahkan juga melapor diri kepada
saya di Jabatan OSH. Menariknya saya tidak ada masalah dengan engineer yang
telah berkhimat lebih 30 tahun di Tasek Cement ini).
Saya ingin kaitkan bidang psikologi dengan osh. Banyak elemen
di psikologi ada di dalam elemen osh. Tetapi ada juga elemen psikologi
bercanggah dengan elemen osh. Bagaimanapun kedua-dua elemen psikologi dan osh
ini boleh diamalkannya dengan seiring.
Saya yakin ramai yang tidak tahu (termasuk pekerja Celcom
Kamunting) kenapa ada konsep melayan pelanggan secara berdiri menggunakan “standing
desk” yang ada komputer di atas meja berdiri ini?
Berdasarkan kajian psikologi, komunikasi tanpa halangan
(barrier) antara staff perkhidmatan pelanggan dengan pelanggan adalah yang
terbaik dalam komunikasi dua hala. Ini termasuklah komunikasi tanpa meja
(barrier), kedudukan staff dengan pelanggan lebih rapat dan tidak memerlukan
penggunaan suara (lontaran suara) yang lebih tinggi dan kuat.
Elemen ini sedikit berbeza dengan osh (ergonomic) di mana
penggunaan “standing desk” lebih kepada kerja-kerja yang spesifik (pengkhususan
dan ketelitian). Untuk sesi berkomunikasi lebih sesuai (dan santai) jika
dilakukan secara duduk.
Ini bukan isu yang saya hendak sentuh dalam posting ini.
Sebelum itu saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada
pihak berkenaan (kerajaan?) yang telah mengeluarkan sejumlah dana latihan pada
tahun 2014 dan memilih sebuah IPTA untuk menjalankan kursus ‘Safety at Computer
Work Station” untuk semua pengurus-pengurusan Pusat Internet 1 Malaysia di mana
saya telah dilantik menjadi pengajarnya.
Selain dari topik ‘Building Safety” dan ‘Emergency Response”,
saya juga menyentuh topik “Computer Work Station Ergonomics”.
Berbalik kepada isu yang saya hendak sentuh dalam posting
kali ini.
Padi tadi saya berkunjung ke Celcom Kamunting untuk clarify
bebarapa bil telefon dan broadband saya. Saya dilayan oleh seorang staff wanita
di “standing desk” ini. Layanannya amat memuaskan dan saya acknowledge dan amat
berterima kasih atas semua perjelasannya.
Bagaimanapun saya tidak selesa menggunakan mouse pada
standing desk di sini. Malah saya yakin staff wanita ini juga tidak selesa
menggunakannya. Mungkin dia sudah “terbiasa”, menyebabkannya dia tidak
memperdulikan lagi ketidakselesaan penggunaan mouse ini. Sebenarnya ini adalah kesan
penyakit “repetition disorder” tanpa disedarinya.
Oleh kerana CPU pada standing disk ini diletak di bawah
(kaki standing desk), maka wayar mouse menjadi terhad. Oleh kerana itu
kedudukan mouse terletak jauh dari keyboard atau zon capaian kerja (reachable
zone). Saya cuba menarik wayar mouse itu tetapi tidak boleh lagi. Ini
menyebabkan saya mengalami ketidak keselesaan mengendalikan komputer di situ.
Saya mengesyorkan kepada staff wanita ini agar membuat aduan
kepada pihak atasannya berkenaan kedudukan mouse tersebut.
Rasa bersalah pula saya tidak memaklumkan alternatif kepada
permasalahan ergonomik ini. Harap pihak bertanggungjawab di Celcom tahu cara
penyelesaiannya.
Cara yang paing mudah ialah mengguna cordless mouse. Atau
cara kedua (back to basic), guna sahaja sambungan tambahan wayar usb, seperti
yang saya amalkan di rumah saya.
Harap-harap pihak atasannya (majikannya?) akan mengambil
tindakan pembetulan. Itupun kalau staff wanita ini membuat laporan dan susulan atas teguran
saya pagi tadi.
Lupa pula saya nak tanya kepada staff wanita ini – adakah dia
tahu atau dimaklumkan mengapa Celcom mengamalkan prinsip “standing desk” untuk
melayan pelanggan?
http://oshthejourney.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment