Monday, November 3, 2014

Laluan masing-masing





Laluan masing-masing

Saya baru selesai 2 hari berkongsi ilmu di sebuah kilang peralatan elektrik rumah (electric home appliances) di Shah Alam dan antara yang tertua di Malaysia. Ada peserta kursus yang telah bekerja lebih 30 tahun di kilang ini.

Seperti biasa, saya akan mengambil peluang mempelajari sesuatu di sini (lesson learned). Laluan perjalan kaki dan laluan forkflit yang disediakan di dalam kilang ini berasingan (di sebelah kiri dan kanan laluan kenderaan) mengingatkan saya kepada satu ceramah Ustaz Kazim Elias. UKE dalam ceramahnya mengesyokan agar sistem jalan raya direka dengan merujuk pergerakan cakerawala di atas paksi masing-masing. Antara lain maksudnya setiap jenis kenderaan itu perlu ada laluannya masing-masing sebagai contoh llaluan sikal dan laluan kenderaan berat.

UKE juga membandingkan pergerakan tawaf (mengelilingi) Kaabah yang dilakukan secara lawan jam dengan sistem jalan raya di Malaysia sekarang ini ialah pemanduan sebelah kanan (mengikut jam).

Kebetulan dalam kelas-kelas saya, saya sering mengajak pelajar supaya berfikir mengapa semua (semua) trek olahraga di dunia ini direka lariannya arah lawan jam. Mereka yang mengambil Sains Sukan sudah tentu ada jawapannya.


http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: