Saturday, September 8, 2012

Nasihat berbahasa


Nasihat berbahasa

Kalau ke Pejabat DOSH di Alor Setar (Anak Bukit), saya teruja setiap kali menggunakan bilik air di Wisma ini. Selain dari kemudahan diselanggara dengan memuaskan, pihak pengurusan penyenggaraan telah memasang banyak poster, penyataan dan sebagainya.

Antara yang paling mengujakan saya ialah penyataan (arahan?) penggunaan tandas duduk seperti dalam gambar di atas. Mesejnya jelas iaitu meminta pengguna menutup pintu tandas, menggunakan tandas secara duduk (bukan mencangkung di atas mangkuk tandas!) dan akhir sekali tandas hendaklah dipam setelah menggunakannya. Penyataan ini mengujakan saya kerana ia disampaikan melalui pantun empat kerat.

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com

*Kalau sesiapa yang pernah menggunakan tandas duduk di Rumah Kelab Silverstone Taiping pasti ternampak papan tanda cara-cara menggunakan tandas duduk yang betul yang memaparkan pengguna (lelaki) kencing (menghalakan dengan tepat) dan buang besar (duduk bukannya mencangkung). Saya diminta mengadakan papan tanda sebegini (awal 90an) setelah pihak pengurusan syarikat banyak mendapat runggutan dari pekerja pembersihan atas sikap tidak berhemah pengguna-pengguna tandas duduk ini. Kalau tak silap saya, papan tanda ini (ketika itu) saya tiru dari tandas duduk R&R PLUS.

No comments: