Saturday, September 22, 2012

OSH di Litar F1 Sepang

OSH di Litar F1 Sepang

Pepatah Melayu mengatakan “Bagai Sireh Pulang Ke Gangang” dan pelakon filem aksi Arnold Schwarzenegger pula akan berkata “I'll be back”.

Kebanyakan orang mengenali saya melalui dua cara iaitu melalui sukan bermotor (motorsports) ataupun melalui Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSH). Malah di hujung-hujung minggu semenjak puluhan tahun dahulu hanya ada dua sahaja tempat aktiviti saya berada iaitu sama ada di litar motorsport ataupun kelas pengajaran OSH. Bagaimanapun dua, tiga tahun kebelakangan ini aktiviti saya dalam motorsport amat kurang sekali kerana banyak komitmen dengan aktiviti OSH seperti pengajaran dan juga konsultansi.

Baru-baru ini saya dijemput oleh Niosh Bangi untuk mengendalikan kursus OSH untuk kakitangan Litar F1 Sepang. Biasanya kalau kursus OSH di Lembah Kelang, saya mengesyork kenalan lain termasuk bekas-bekas pelajar saya sahaja untuk mengendalikannya. Tetapi untuk mengendalikan kursus OSH di tempat motorsports yang biasa saya kunjungi sebelum ini sebagai pegawai perlumbaan (race official) adalah satu jemputan yang tidak boleh saya tolak walaupun jadual saya agak padat kebelakangan ini. Setelah diperjadualkan semula, saya hadir ke Litar F1Sepang sebagai pengajar OSH dan berjumpa semula dengan kebanyakan kakitangan Litar F1 Sepang yang saya kenali sudah sekian lama.

Walaupun Litar F1 Sepang baru sahaja mengujudkan jawatan SHO bermula tahun lepas, kepentingan OSH dalam setiap acara perlumbaan adalah elemen yang perlu dipenuhi seperti mana termaktub dalam manual atau prosedur yang telah ditetapkan oleh AAM (dalam negara) dan FIA/FIM (antarabangsa). Malah kepentingan persekitaran (environment) juga lebih jelas dinyatakan dalam manual dan prosedur ini. Sebagai seorangrace official yang pernah menduduki kursus dan peperiksaan FIA/FIM sebelum ini, saya berupaya mengaitkan kepentingan-kepentingan elemen OSH dan environment ini dalam kelas pengajaran saya.

Semoga dengan adanya kursus-kursus OSH sebegini dan juga komitmen pihak pengurusan Litar F1 Sepang terhadap OSH, litar ini mampu menjadi penyedia lokasi perlumbaan yang bukan sahaja dikagumi dan disegani oleh penyedia lokasi perlumban lain di rantau ini ataupun di peringkat ntarabangsa tetapi turut dikenali sebagai organisasi yang mementingkan dan mengutamakan keselamatan dan kesihatan pekerjaan bukan sahaja kepada pekerjanya tetapi turut meliputi kepada orang lain selain dari pekerja mereka terutama pelumba, pegawal perlumbaan tetap dan sukarela, penghujung dan lain-lain.

http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: