Saturday, September 8, 2012

Delight service dari Pejabat Daerah Larut Matang & Selama


Delight service dari Pejabat Daerah Larut Matang & Selama

Takrifan kualiti pada mulanya diterjemahkan sebagai “kehendak pelanggan” (customer need), kemudian berkembang kepada “kepuasan pelanggan” (customer satisfaction). Sejajar dengan peningkatan perkhidmatan yang berasaskan pelanggan (customer oriented), istilah kualiti kini lebih ditakrifkan sebagai “melebihi jangkaan pelanggan” (customer delight).

Antara contoh yang sering saya gunakan di dalam pengajaran saya ialah telefon bimbit. Bermula dengan kehendak pelanggan iaitu satu bentuk alat komunikasi yang bebas wayar, telefon bimbit dihasilkan dengan saiz bermula sebesar beg (Atur) dan kemudiannya masih lagi sebesar bekas air minuman. Telefon bimbit kemudiannya menepati kepuasan pelanggan apabila saiznya dikecilkan sebesar tapak tangan dan liputannya (coverage) meluas. Kini ciri-ciri (features) telefon bimbit melebihi jangkaan pelanggan dengan penggunaan seperti kamera, internet dan yang terbaru sebagai projektor LCD.


Dalam blog ini saya kerap menyentuh tentang kemudahan untuk OKU termasuklah papan tanda berkaitan OKU. Kini banyak bangunan telah menyediakan kemudahan untuk OKU bergerak keluar/masuk lebih mudah. Malah banyak pusat perniagaan membeli belah menyediakan kerusi roda untuk OKU.

Semalam saya ke Pejabat Daerah Larut Matang & Selama di Taping untuk menjelaskan cukai hasil tanah. Saya dapati selain dari terdapat pelantar (ramp) untuk OKU, pejabat daerah ini turut menyediakan kerusi roda untuk OKU.

Memang kebanyakan OKU ada memiliki kerusi roda di kediaman masing-masing. Tetapi bukan semua kenderaan yantg boleh membawa kerusi roda ini kecuali pick-up atau van. Malah tidak semua MPV yang boleh memuatkan kerusi roda ini. Dengan tersedianya kerusi roda ini di bangunan-bangunan awam sebegini akan memudahkan lagi OKU bergerak terutama jika OKU tersebut perlu menghadirkan diri untuk menyelesaikan urusan berkaitan.

Syabas Pejabat Daerah Larut Matang & Selama dengan delight service mereka.


lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com

*Saya sudah beberapa kali menghantar email dan juga membuat teguran melalui telefon berkaitan papan tanda OKU yang salah di Zoo Taiping tapi nampaknya pihak pengurusan (MPT) masih lagi menggunakan papan tanda yang salah. Boleh rujuk posting di sini.


Update 16 Sept 2012

Susulan posting di atas, semalam seorang rakan bekas rakan sekerja semasa di Silverstone hampir 10 tahun lalu menghubungi saya. Menurut beliau yang juga sering mengikuti tulisan di blog-blog saya; Pejabat Daerah Taiping kini turut mengamalkan perkhidmatan ala “pandu lalu” (drive in service) untuk golongan berusia yang uzur. Beliau yang baru selesai berurusan menukar nama tanah milik bapanya memberitahu saya ada pegawai bertugas (di kaunter pertanyaan) yang akan menguruskan tandatangan atau cop jari terus dari kenderaan di tempat letak kereta atau di hadapan bangunan Pejabat Daerah jika melibatkan golongan berusia yang uzur tanpa perlu bersusah payah ke dalam bilik pejabat.

Syabas sekali lagi kepada Pejabat Daerah Taiping yang benar-benar mengamalkan perkhidmatan mesra pelanggan ini. Moga perkhidmatan awam lain akan meneladani amalan Pejabat Daerah Taiping ini.

Untuk makluman semua, hampir semua pihak bank juga kini mengamalkan prosedur yang sama jika melibatkan golongan berusia yang uzur atau golongan OKU. Pegawai bank yang bertugas bersedia untuk pergi ke kenderaan yang dinaiki oleh golongan yang uzur atau OKU ini.

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: