Monday, September 26, 2011

UJI GUNA – SMART PADLOCK


UJI GUNA – SMART PADLOCK

Dalam usaha mencegah kecurian motosikal, pihak berkuasa khususnya Polis mengalakkan pemilik motosikal memasang kunci tambahan pada motosikal masing-masing. Pada masa yang sama terdapat juga pengedar peralatan keselamatan yang mengimport masuk penggera keselamatan khusus untuk motosikal.

Bagaimanapun penggera keselamatan ini (bukan kesemuanya) tidak begitu praktikal penggunaannya pada motosikal terutama yang berkuasa kecil dan menggunakan bateri 12V.

Baru-baru ini SMART SYNERGY VENTURES SDN BHD memberi saya peluang untuk menguji salah satu produk keselamatan jalan mereka iaitu, SMART PADLOCK (SP). Sebelum ini saya telah menguji Stay Alert Device (SAD) dan Smart Safety Hammer yang juga diedarkan oleh syarikat yang sama.

SP ini adalah Ibu Kunci (mangga kunci) yang juga mempunyai peranan tambahan sebagai penggera.

Ibu Kunci SP ini sendiri diperbuat daripada bahan Cast Steel yang sememangnya kuat dan lasak dan sukar untuk dipotong oleh pemotong besi.

SP boleh digunakan sama ada dengan menghidupkan penggera atau tidak, dengan hanya menterbalikkan penyelaknya (sebelah yang mempunyai lengkuk). Penggera ini menggunakan 6 biji bateri 1.5V (A76/LR44) yang boleh tahan tempoh untuk 2 tahun. Penggera ini juga berupaya mengeluarkan bunyi sehingga 110 dB.

SP ini boleh dipasang pada ceper brek disk motosikal terutama di roda hadapan.

Untuk maklumat lanjut dan juga harga, bolehlah menghubungi SMART SYNERGY VENTURES SDN BHD di nombor telefon 03 4289 0799 atau di alamat;

13-1, Jalan Perubatan 2,
55100 Pandan Indah, Kuala Lumpur

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com/

PENAFIAN – Laporan peralatan dan perkhidmatan yang di UJI GUNA dalam Blog OSH The Journey ini adalah berdasarkan penggunaan dan pemerhatian penulis untuk tempoh tertentu. Penulis tidak bertanggungjawab jika peralatan dan perkhidmatan yang di UJI GUNA ini berbeza seperti dilaporkan jika digunakan untuk tempoh yang lebih lama atau lebih panjang.




No comments: