Saturday, August 7, 2010

Keselamatan di Pasar Ramadan





Keselamatan di Pasar Ramadan

Kebanyakan tempat terbuka di mana-mana kawasan dan daerahpun ketika ini sudah terdiri khemah-khemah untuk Gerai Jualan Pasar Ramadan.

Saya berkunjung ke tapak Pasar Ramadan berdekatan rumah saya di Kamunting. Tahun ini saya dapati kaki tiang khemah (footing) telah diperkukuhkan dengan satu batang besi. Walaupun tiang besi ini kemudiannya diikatkan menggunakan tali ke tiang khemah, sekurang-kurangnya struktur khemah ini lebih teguh.

Sepatutnya tapak tiang khemah ini dibuat lebih lebar dan batang besi atau paku ditanam terus pada sisi tepi tapak tiang khemah ini.

Penggunaan bolt pada tiang khemah masih lagi tidak terurus. Kebanyakan bolt ini masih terjulur keluar (panjang). Sepatutnya bolt ini dipendekkan selebar tiang khemah sahaja dan perlu diketatkan menggunakan nut.

Bagaimanapun tinjauan di sini, tiada yang menggunakan besi atau paku menggantikan bolt.

Kunjungan ramai pelanggan ke Pasar Ramadan dan kadangkala terpaksa bersesak-sesak memungkinkan sebarang kemalangan akan terjadi. Adalah menjadi tanggungjawab pemilik gerai jualan serta pihak berkuasa tempatan yang mengeluarkan lesen penjaja untuk memastikan keselamatan pelanggan termasuk penjaja sendiri.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: