Sunday, August 8, 2010

Sehari lebih awal; 24 jam atau 4 jam sahaja?

Sehari lebih awal; 24 jam atau 4 jam sahaja?

Dalam posting sebelum ini, saya mempertingkaikan mengapa pihak yang bertanggungjawab terhadap berita pengumuman mengenai kenaikan ini berdasarkan kepentingan keselamatan pengguna terutama pemilik kenderaan. Pertingkaian saya ialah mengapa perlu diumumkan (disahkan) berita ini pada waktu berita perdana jam 8.00 malam? Kenapa tidak diawalkan dan kalau boleh seawal pagi?

Melalui Bernama, Timbalan Ketua Setiausaha, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Daud Tahir memaklumkan pengumuman hanya dibuat sehari lebih awal dan tidak dibuat lebih awal untuk mengelakkan spekulasi dan kes sorok.

Saya menyetujui tindakan melindungi kepentingan pengguna (spekulasi dan kes sorok) dengan tidak mengumumkannya lebih awal tetapi taarifan sehari lebih awal itu masih samar-samar. Malah saya juga sama sekali tidak bersetuju jika pengumuman kenaikan harga ini dibuat berhari-hari (atau sebulan) awalnya! Saya hanya mengesyorkan agar diawalkan masa dalam tempoh sehari itu!

Jika penggunaan bahasa seharian, sehari lebih awal bermaksud 24 jam iaitu sehari semalam. Ini memberi pengertian kenaikan harga (ataupun pelarasan harga) yang berkuat kuasa pada jam 12.00 pagi Jumaat 16 Julai 2010 dahulu perlulah diumumkan pada jam 12.00 pagi Khamis 15 Julai 2010.

Sebaliknya jika pengumuman dibuat hanya pada jam 8.00 malam Khamis 15 Julai 2010, tempoh senggang itu hanyalah sekitar 4 jam!

Harap Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan lebih prihatin dalam perkara ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Berita sepenuhnya;

Kerajaan tak umum kenaikan harga lebih awal elak spekulasi, kes sorok
04/08/2010 3:24pm


KUCHING 4 Ogos - Kerajaan tidak bercadang untuk mengubah mekanisme pengumuman pelarasan semula subsidi bagi gula dan bahan api bagi melindungi kepentingan pengguna.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Rohani Karim berkata, mekanisme sedia ada iaitu membuat pengumuman sehari sebelum ia dilaksanakan adalah bagi mengelakkan elemen spekulasi dan kes sorok gula.

"Di negara lain pun tidak ada buat ”advance notice” berkaitan dengan perkara tersebut dan ini bagi mengelakkan pengguna dimanipulasi,” katanya kepada pemberita selepas majlis dialog bersama Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) dan peniaga di sini hari ini.

Timbalan Ketua Setiausaha, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Daud Tahir berkata, tindakan membuat pengumuman sehari sebelum dilaksanakan berikutan banyak elemen spekulasi dan kes sorok gula berlaku di Semenanjung, Sabah dan Sarawak awal tahun ini.

"Sebagai contoh selepas makmal khas berkaitan dengan subsidi mencadangkan supaya subsidi dikurangkan dalam tempoh enam bulan, sudah ada kes sorok gula berlaku kerana spekulasi harga gula akan dinaikkan pada Jun tahun ini tapi ini terbukti tidak betul,” katanya
. - Bernama

No comments: