Friday, June 4, 2010

Mesej papan tanda perlu tepat dan jelas




Mesej papan tanda perlu tepat dan jelas

Sekali pandang tiada cacat cela atau kesilapan pada papan tanda di atas. Malah papan tanda ini juga menunjukan keprihatinan pihak berkenaan menyediakan terowong laluan penjalan kaki yang turut boleh digunakan oleh OKU. Sekurang-kurangnya dengan adanya terowong sebegini, penghujung ke Zoo Taiping ini yang sihat anggota badan dan juga OKU boleh melintas jalan dengan lebih selamat.

Bagaimanapun rajah OKU dengan kerusi rodanya seperti di dalam rajah di atas (kedudukan menghadap cerunan laluan) adalah amalan salah jika beliau (OKU ini sendiri) hendak menuruni laluan bercerun ini tanpa ataupun dengan bantuan orang lain.

Pengguna kerusi roda akan menuruni cerun secara mengundur untuk mengelakkan daripada tertonggeng ke hadapan kalau menuruni secara maju ke hadapan. Pengguna kerusi roda atau OKU yang sudah biasa tidak menghadapi masalah ini dan mereka pasti akan menuruni laluan bercerun secara mengundur.

Apa yang dirisaukan ialah kehadiran orang lain (yang sihat tubuh badan) yang tidak mengetahui teknik yang betul cuba membantu pengguna kerusi roda ini. Keadaan boleh menjadi lebih teruk jika pengguna kerusi roda itu tidak boleh bersuara atau berkomunikasi dengan mereka yang cuba membantu beliau menuruni laluan bercerun ini.

Untuk memastikan mesej papan tanda boleh diterima faham oleh mereka yang melihat atau membacanya, setiap papan tanda itu perlulah merujuk kepada bakal pengguna. Dalam contoh di atas, sepatutnya papan tanda tesebut dirujuk kepada pengguna OKU ataupun persatuan OKU.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/



Pastikan turun secara mengundur

PAPAN TANDA YANG TEPAT BOLEH DIRUJUK DI SINI.

1 comment:

lukmanw@gmail.com said...

Harap maklum pihak MPT telah membuat membuat pembetulan kepada pada tanda tersebut. Hasil tinjauan hari ini 19 Nov 2014 - http://oshthejourney.blogspot.com/2014/11/sepatutnya-perlu-ada-pemberitahuan.html