Wednesday, September 10, 2008

Terompah kayu, alternatif yang sesuai untuk ke bilik air?


Terompah kayu, alternatif yang sesuai untuk ke bilik air?

Minggu lepas saya ke klinik menemankan isteri yang kurang sihat. Kami ke Klinik Ananda di Kamunting. Dr. Ananda ini adalah orang lama dan agak terkenal di Taiping. Walaupun berbadan gempal, beliau senantiasa mengamalkan “exercise” dengan menaiki Bukit Larut hampir setiap petang.

Seperti biasa kami berbual kosong selepas dia memeriksa isteri saya. Entah bagaimana Dr. Ananda menyuarakan kebimbangannya terhadap amalan bilik air (bilik mandi dan tandas) di Malaysia ini yang sentiasa basah. Keadaan yang basah ini bukan sahaja bahaya dari segi keselamatan (safety) malah juga menyebabkan bahaya dari segi kesihatan dan hygiene.

Dr. Ananda memberi satu alternatif yang sesuai kalau keadaan basah ini tidak dapat dielakkan. Gunakan terompah kayu. Jangan guna selipar Jepun!

Ketinggian terompah itu sendiri sudah dapat mengelakkan atau setidak-tidaknya mengurangkan jumlah air dari terkenal kaki. Ini adalah untuk mengelakkan dari air yang tercemar terutama di dalam tandas.

Sifat semulajadi kayu itu sendiri yang lebih mudah menyerap air jika dibandingkan dengan sifat getah (getah campuran) pada selipar Jepun. Ini juga akan cirri-ciri hygiene.

Tapak kayu pula lebih berkesan “lekatannya” pada permukaan lantai yang licin jika dibandingkan dengan selipar Jepun.

Bagaimanapun terompah yang dipilih mestilan mempunyai saiz kelebaran dan juga pelapik atas yang sesuai. Agak sukar ketika ini untuk mendapatkan saiz terompah yang besar. Mungkin pengeluarnya juga hendak menjimatkan kos pembuatan.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com

*Begitupun perlu dingat, bukan semua pengguna yang mampu menguasai langkah berjalan dengan menggunakan terompah ini. Mungkin ianya alternatif terbaik untuk kesihatan dan hygiene tetapi boleh mendatangkan masalah kepada keselamatan
.

No comments: