Wednesday, September 24, 2008

Mengapa mahu pulang ke desa semasa Hari Raya?

Gambar hiasan. Kontena menghempap kereta.

(Siratan berikut pernah saya siarkan dalam blog lama saya pada 4-September-2008)

Mengapa mahu pulang ke desa semasa Hari Raya?

Saya kemukakan soalan ini kepada pelajar-pelajar saya minggu lepas. Bukan kali ini sahaja. Setiap kali menjelang perayaan Aidilfitri atau Aidiladha ataupun Raya Cina dan Krismas, saya akan mengutarakan soalan yang sama.

“En. Lukman lainlah kerana rumah orang tua dan mertua berdekatan dengan rumah sendiri!”, itu jawapan yang dibalas oleh kebanyakan mereka yang saya tanya.

Malah saya sendiri pernah berseloroh kepada kenalan bahawa saya tidak pernah bermasalah untuk membuang undi dengan isteri untuk memilih rumah mana yang hendak di-“hariraya”-kan tahun ini. Kalau pasangan lain bergilir setiap tahun, saya dan isteri saya ‘bergilir setiap satu jam”. Memang betul setiap satu jam! Sebab apabila berada di rumah orang tua saya, ada panggilan saudara mara ataupun kenalan sebelah isteri ingin berjumpa di rumah mertua. Kalau berada di rumah mertua pula ada sahaja panggilan dari rumah orang tua saya ; paklong dari Kelantan datanglah, makngah dari Kuala Lumpur singgahlah dan bermacam-macam lagi.

Maaf ! Isteri saya memahami pendirian saya yang ‘menongkah arus’ ini. Saya seboleh-boleh cuba mengelakkan dari ‘berkereta ke sana, berkereta ke sini’ semasa hari raya ataupun hari-hari menjelang dan hari-hari selepas hari raya. Mungkin terbawa-bawa saya sibuk menelaah pelajaran untuk tempoh hampir 10 tahun setiap kali menjelangnya hari raya dan ketika itulah peperiksaan akhir universiti saya dijadualkan.

Biasanya kalau di Hari Raya Aidilfitri, saya hanya ‘berumah’ di Taiping, Kalau Hari Raya Cina (kadang-kadang Hari Raya Aidil Adha !) pula saya ‘berhotel’ di Kuala Lumpur dengan melalui laluan pantai (coastal road) dari Taiping ke Manjung, Teluk Intan, Kuala Selangor, Kelang dan berakhir ke Kuala Lumpur dan kekadang terus ke Morib, Bagan Lalang dan Port Dickson.

Mengapa mahu pulang ke desa semasa Hari Raya?

Alasan untuk bertemu orangtua adalah alasan utama, apalagi hanya setahun sekali. Mengapa tidak bertemu di hari lain ? Mengapa tidak kerap bertemu jika ada peluang ? Kenapa hanya mahu bertemu di hari raya ?

Hari rayalah peluang untuk menemu sanak saudara lain yang sama-sama mengambil kesempatan bercuti-raya pulang ke desa ini untuk berjumpa. Mengapa tidak bertemu di hari lain ? Mengapa tidak kerap bertemu jika ada peluang ? Kenapa hanya mahu bertemu di hari raya ?

Mengapa perlu bersesak-sesak di atas jalan raya ? Ketika inilah ujudnya pelbagai hazard, bahaya dan menghampiri nyaris-hampir (incident/near miss) dan peluang untuk berlakunya kemalangan (accident).

Saya selalu memberitahu diri saya ; rebutlah peluang jika berkesempatan. Jumpalah, ziarahlah sanak saudara, adik beradik tidak kira masa atau hari yang khusus. Keutamaan kepada orang tua yang ketika ini masih hidup. Berjumpalah mereka sekerap mungkin. Ataupun hubungilah mereka sekerap mungkin. Tidak guna hidup di era berteknologi canggih ini jika satu panggilan telefon pun sukar dibuat.

(Maaf ! Siratan berakhir di sini sahaja kerana saya mahu menghubungi orang tua saya sekarang)

No comments: